حدیث دوم

 
بسمه­ تعالی
نکته­ های ناب
 
قال اءبوعبدالله علیه السلام : کل ریاء شرك . انه من عمل للناس کان ثوابه علی الناس ، و من عمل لله کان ثوابه علی الله.
منبع: اصول كافي، ج2، ص293، "كتاب ایمان وکفر" "باب ریاء"، حديث3.
ترجمه: از حضرت امام صادق علیه السلام نقل است که فرمود: "هر ریایی شرك است. همانا کسی که کار کند براي مردم، ثواب او بر مردم می باشد؛ و کسی که عمل کند براي خدا ثواب او بر خدا، می باشد".
 
قسمتي از سخنان حضرت امام خميني (ره) در شرح حديث:
 
ریا عبارت از نشان دادن و وانمود کردن چیزي از اعمال حسنه یا خصال پسندیده یا عقاید حقه است به مردم، براي منزلت پیدا کردن در قلوب آنها و اشتهار پیدا کردن پیش آنها به خوبی و صحت و امانت و دیانت بدون قصد صحیح الهی.
ریا در اصول عقاید و معارف الهیه از جمیع اقسام ریاها سـخت تر و عاقبتش از همه بدتر و ظلمتش از تمام ریاها بیشتر و بالاتر است . صاحب این ریا اگر در واقع معتقد به آن امري که ارائه می دهد نباشد، از جمله منافقین است که مخلد در نار و هلاك ابـدي از براي اوست ، و عـذابش اشـد عذابهاست . و اگر معتقد باشد ولی براي اینکه در قلوب مردم رتبه و منزلت پیدا کنـد اظهار می کنـد، این شـخص گرچه منافق نیست ولی این ریا باعث می شود که نور ایمان از قلب او برود، و ظلمت کفر به جاي آن در قلب وارد شود، زیرا که این شخص گرچه در اول امر مشرك است به شرك خفی ، زیرا که معارف الهیه و عقاید حقه را که خالص باید باشد از براي خدا و صاحب آن ذات مقدس حضـرت حق است به مردم تحویل داده و غیر را در آن شرکت داده و شیطان را در آن متصرف نموده است.
 
منبع : چهل حديث از حضرت امام خميني رحمت الله عليه، حديث دوم