حدیث نوزدهم

بسمه ­تعالی
نکته ­های ناب
بسندي المتصل الی ثقه الاسلام و المسلمین ، محمد بن یعقوب الکلینی ، رضوان الله تعالی علیه ، عن علی بن ابراهیم ، عن ابیه ، عن النوفلی ، عن السکونی ، عن ابی عبدالله ، علیه السلام ، قال قال رسول الله ، صلی الله علیه و آله : الغیبه اسرع فی دین الرجل المسلم من الاکله فی جوفه .
قال و قال رسول الله ، صلی الله علیه و آله : الجلوس فی المسجد انتظار الصلاه عباده مالم یحدث . قیل : یا رسول الله و ما یحدث . قال : الاغتیاب.
منبع: اصول كافي، ج2، ص 356، "كتاب ایمان وکفر" "باب الغیبه و البهتان"، حدیث 1.
ترجمه: سکونی گوید فرمود حضرت صادق ، علیهالسلام ، فرمود رسول خدا، صلی الله علیه و آله : "غیبت سریع تر است در دین مرد مسلمان از مرض اکله در جوفش ."گفت و فرمود رسول خدا، صلی الله علیه و آله ،:"نشستن در مسجد براي انتظار نماز عبادت است مادامی که احداث نکند."گفته شد."اي رسول خدا، چه چیز را احداث نکند؟"فرمود:"غیبت را."
قسمتي از سخنان حضرت امام خميني (ره) در شرح حديث:
غیبت عبارت است از ذکر کردن انسان را در حال غایب بودنش به چیزي که خوشایند نیست نسبت دادن آن را به سوي او، از چیزهایی که پیش عرف مردم نقصان است ، بقصد انتقاص و مذمت او.
صورت ملکوتی غیبت همان است که خداوند تبارك و تعالی در قرآن اشاره و می فرماید: غیبت نکند بعض شما بعضی را. آیا دوست دارد یکی ازگوشت برادر خود را بخورد در صورتی که مردار است ؟ پس کراهت دارید او را البته.
فرمود رسول اکرم ، صلی الله علیه و آله : کسی که غیبت کند مرد مسلمی را، باطل شود روزه او و شکسته شود وضوي او، و بیاید روز قیامت در حالی که از دهن او بویی می آید که از بوي مردار گندش بیشتر است ، در آزار می آیند از آن اهل موقف . و اگر بمیرد قبل از توبه ، مرده است در صورتی که حلال شمرده چیزي را که خداوند حرام شمرده است . این هم حال قبل از ورودش به جهنم که در نزد اهل موقف مفتضح و رسواست و در شمار کفار است ، زیرا که مستحل محرم الهی کافر است. پس ، معلوم شد که شخص مغتاب در برزخش رسوا و مفتضح است ، و در موقفش پیش اهل آن خجل و شرمسار است ، و در جهنم نیز با رسوایی و بی آبرویی خواهد به سر برد، بلکه بعض مراتب آن نیز اسباب رسوایی در این عالم شود. از جهت دیگر هم از معاصی شدیدتر و تبعاتش بیشتر است . و آن این است که علاوه بر آنکه جنبه حق الله دارد، جنبه حق الناس هم دارد، و خداوند نمی آمرزد مغتاب را تا صاحبش از او راضی شود.
یکی از مقاصد بزرگ شرایع و انبیاء عظام ، سلام الله علیهم توحید کلمه و توحید عقیده است. و این مقصد بزرگ
، که مصلح اجتماعی و فردي است ، انجام نگیرد مگر در سایه وحدت نفوس و اتحاد همم و الفت و اخوت و صداقت قلبی و صفاي باطنی و ظاهري. و غیبت ضایع کننده این صفات نیک است.
منبع : چهل حديث از حضرت امام خميني رحمت الله عليه، حديث نوزدهم