بسمه تعالی
نکته های ناب
بالسند المتصل الی فخر الطائفه و ذخرها، محمد بن یعقوب الکلینی ، رضوان الله علیه ، عن محمد بن یحیی ، عن اءحمد بن محمد بن عیسی ، عن ابن محبوب ، عن عبدالله بن سنان ، عن اءبی حمزه الثمالی ، عن اءبی جعفر، علیه السلام ، قال : مکتوب فی التواره التی لم تغیر اءن موسی
(علیه السلام
) ساءل ربه فقال : یا رب ، اءقریب اءنت منی فاناجیک ، اءم بعید فانادیک ؟ فاءوحی الله عزوجل الیه ، یا موسی ، اءنا جلیس من ذکرنی
. فقال موسی : فمن فی سترك یوم لا ستر الا سترك ؟ فقال : الذین یذکروننی فاءذکرهم و یتحابون فی فاحبهم ، فاءولئک الذین اذا اردت اءن اصیب اءهل الارض بسوء، ذکرتهم فدفعت عنهم بهم.
منبع: اصول كافي، ج2، ص 496، "كتاب الدعا" "باب مل یجب من ذکرالله فی کل مجلس"، حديث 4.
ترجمه: ابوحمزه ثمالی حدیث کند از حضرت باقر، علیه السلام ، که فرمود نوشته شده است در توراتی که تغییر ننموده : همانا موسی سؤ ال کرد پروردگار خود را، پس گفت
:"اي پروردگار من ، آیا نزدیکی تو به من تا مناجات کنم تو را، یا دوري تا صدا زنم تو را؟
" پس وحی کرد خداي عزوجل به سوي او
:"اي موسی ، من همنشین کسی هستم که یاد کند مرا
." پس (سؤ ال ) کرد موسی
:"کیست در پناه تو روزي که پناهی نیست مگر پناه تو؟
" فرمود
:"آنها که یاد می کنند مرا، پس من یاد می کنم آنها را، و با هم دوستی می کنند در راه من ، پس دوست دارم آنها را
. اینها آنانند که وقتی بخواهند به اهل زمین بدي رسانم ، یاد آنها کنم ، پس رفع کنم آن را از آنان به واسطه آنها
."
قسمتي از سخنان حضرت امام خميني (ره) در شرح حديث:
از شرح این حدیث شریف معلوم می شود که توارت رایج بین یهود محرف است و تغییراتی یافته
. و علم تورات صحیح پیش اهل بیت ، علیه السلام ، بوده. از این حدیث شریف استفاده شود که ذکر خدا و دوستی نمودن با یکدیگر در راه او داراي چند خصلت است : یکی از آنها و آن اعظم از دیگران است آن است که ذکر کردن بنده خداوند را موجب شود ذکر کردن خداوند او را
. چنانچه احادیث دیگري نیز بدین مضمون وارد است.
ای عزیز بدان که تذکر از نتایج تفکر است و لهذا منزل تفکر را مقدم دانسته اند از منزل تذکر. تذکر از محبوب و به یاد معبود بسر بردن نتیجه هاي بسیاري براي عموم طبقات دارد: اما براي کمل و اولیا و عرفا، که خود آن غایت آمال آنهاست و در سایه آن به وصال جمال محبوب خود رسند
. هنیئالهم
. و اما براي عامه و متوسطین بهترین مصلحات اخلاقی و اعمالی و ظاهري و باطنی است
. انسان اگر در جمیع احوال و پیشامدها به یاد حق تعالی باشد و خود را در پیشگاه آن ذات مقدس حاضر ببیند، البته از اموري که خلاف رضاي اوست خودداري کند و نفس را از سرکشی جلوگیري کند
. این همه مصیبات و گرفتاري به دست نفس اماره و شیطان رجیم از غفلت از یاد حق و عذاب و عقاب اوست
. غفلت از حق کدورت قلب را زیاد کند و نفس و شیطان را بر انسان چیره کند و مفاسد را روز افزون کند، و تذکر و یادآوري از حق دل را صفا دهد و قلب را صیقلی نماید و جلوه گاه محبوب کند، و روح را تصفیه نماید و خالص کند و از قید اسارت نفس انسان را براند، و حب دنیا (را که ) منشاء خطیئات و سرچشمه سیئات است از دل بیرون کند، و هم را هم واحد کند و دل را براي ورود صاحب منزل پاك و پاکیزه نماید
. پس اي عزیز، در راه ذکر و یاد محبوب تحمل مشاق هرچه بکنی کم کردي.
منبع : چهل حديث از حضرت امام خميني رحمت الله عليه، حديث هجدهم