حدیث دوازدهم

بسمه­ تعالی
نکته­ های ناب
 
بسندي المتصل الی محمد بن یعقوب، رضوان الله علیه، عن علی بن ابراهیم، عن اءبیه، عن النوفلی، عن السکونی، عن اءبی عبدالله، علیه السلام، قال : کان اءمیرالمؤ منین علیه السلام  یقول : نبه بالتفکر قلبک، و جاف عن اللیل جنبک، واتق الله ربک.
منبع: اصول كافي، ج2، ص 54، "كتاب ایمان وکفر" "باب تفکر"، حديث1.
 
ترجمه: حضرت صادق علیه­السلام فرمود: بود امیرالمؤمنین علیه­السلام که می­فرمود: آگاه نما دل خود را به اندیشه نمودن و دور کن از شب پهلوي خود را، و بپرهیز خداوند پروردگار خویش را.
 
قسمتي از سخنان حضرت امام خميني (ره) در شرح حديث:
از براي تفکر فضیلت بسیار است. و تفکر مفتاح ابواب معارف و کلید خزائن کمالات و علوم است، و مقدمه لازمه حتمیه سلوك انسانیت است. و در قرآن شریف و احادیث کریمه تعظیم بلیغ و تمجید کامل از آن گردیده، و از تارك آن تغییر و تکذیب شده.
در حدیث نبوي ، صلی الله علیه و آله ، است که تفکر یک ساعت از عبادت یکسال بهتر است  و در حدیث دیگر است که تفکر یک ساعت بهتر است از عبادت شصت سال  و در حدیث دیگر هفتاد سال و از بعضی علماي فقه و حدیث هزار سال هم حدیث شده.
تفکر در حق و اسماء و صفات و کمالات خدا افضل مراتب فکر و اعلی مرتبه علوم و اتقن مراتب برهان است. زیرا که از نظر به ذات علت و تفکر در سبب مطلق علم به او و مسببات و معلولات پیدا شود. و این نقشه تجلیات قلوب صدیقین است ، و از این جهت آن را برهان صدیقین گویند.
یکی دیگر از درجات تفکر، فکرت در لطایف صنعت و اتقان آن و دقایق خلقت است ، به قدري که در طاقت بشر است. و نتیجه آن علم به مبداء کامل و صانع حکیم است. و این عکس برهان صدیقین است، زیرا که مبداء برهان در آن مقام حقتعالی عز اسمه است، و از آن علم به تجلیات و مظاهر و آیات حاصل شود، و در این مقام مبداء برهان مخلوقات است، و از آنها علم به مبداء و صانع حاصل شود.
یکی دیگر از درجات تفکر، فکر در احوال نفس است که از آن نتایج بسیار و معارف بی شمار حاصل شود. از نتایج آن: یکی علم به یوم معاد، و دیگر علم به بعث رسل و انزال کتب، یعنی، نبوت عامه و شرایع حقه.
 
 
منبع : چهل حديث از حضرت امام خميني رحمت الله عليه، حديث دوازدهم