حدیث یازدهم

بسمه­ تعالی
نکته­ های ناب
 
بالسند المتصل الی محمد بن یعقوب، عن زراره ، قال : ساءلت اءبا عبدالله، علیه السلام عن قول الله عزوجل: "فطرت الله التی الناس علیها" قال : فطرهم جمیعا علی التوحید.
منبع: اصول كافي، ج2، ص12 ، "كتاب ایمان وکفر" "باب فطرت خلق بر توحید"، حديث3.
ترجمه: زراره گوید پرسش کردم از حضرت امام صادق علیه السلام، از فرموده خداي تعالی: فطره الله التی فطر الناس علیها. فرمود: خلق کرد ایشان را همگی بر توحید.
 
قسمتي از سخنان حضرت امام خميني (ره) در شرح حديث:
اهل لغت و تفسیر گویند فطرت به معناي خلقت است. فطرت چون از لوازم وجود و حیات مخمره در اصل طینت و خلقت است، احدي را در آن اختلاف نباشد عالم و جاهل و وحشی و متمدن و شهري و صحرانشین در آن متفق­اند.
از فطرتهاي الهی یکی فطرت بر اصل وجود مبداء، تعالی و تقدس است و دیگر فطرت بر توحید، فطرت بر استجماع آن ذات مقدس جمیع کمالات ، فطرت بر یوم معاد و روز رستاخیز ،فطرت بر نبوت، فطرت بر وجود ملائکه و انزال کتب و اعلام طرق هدایت است، که بعضی از اینها از احکام فطرت و برخی دیگر از لوازم فطرت است و ایمان به خداي تعالی و ملائکه و کتب و رسل و یوم قیامت، دین قیم محکم مستقیم حق است در تمام دوره زندگانی عایله سلسله بشر.
از فطرتهایی که جمیع سلسله بنی الانسان مخمر بر آن هستند و یک نفر در تمام عایله بشر پیدا نشود که برخلاف آن باشد. فطرت عشق به کمال و فطرت عشق به راحت است. اگر چه در تشخیص کمال و آنکه کمال در چیست و محبوب و معشوق در کجاست ، مردم اختلاف دارند و هر یک معشوق خود را در چیزي یافته و گمان کرده و کعبه آمال خود را در چیزي توهم کرده و متوجه به آن شده از دل و جان آن را خواهان است. اهل دنیا و زخارف آن کمال را در دارایی آن گمان کردند و معشوق خود را در آن یافتند، از جان و دل دل در راه تحصیل آن خدمت عاشقانه کنند، و اهل آخرت و ذکر و فکر، غیر آن را.
اما غایت مقصد و نهایت مرام و منتهاي آرزو، راحتی مطلق و استراحت بی شوب به زحمت و مشقت است باتوجه به اینکه در تمام عالم ملک و جمیع سرتاسر دنیا چنین راحتی مطلق یافت نشود و چنین استراحت غیرمشوبی ممکن نیست و تمام نعمتهاي این عالم مختلط با زحمتها و رنجهاي طاقت فرساست
پس ، ناچار در دار تحقق و عالم وجود، باید عالمی باشد که راحتی او مشوب نباشد به رنج و تعب: استراحت مطلق بی آلایش به درد و زحمت داشته باشد، و خوشی خالص بی شوب به حزن و اندوه در آنجا میسر باشد، و آن دار نعیم حق و عالم کرامت ذات مقدس است
منبع : چهل حديث از حضرت امام خميني رحمت الله عليه، حديث یازدهم