ديدار جمعي از نخبگان و استعدادهاي علمي با رهبر انقلاب

کد خبر: 70519 تاریخ انتشار: 1401/07/27 14:25:51
نمایش: 726
اخبار
امام خامنه‌اي: نخبگان دانشگاهي ما آبروي ايران هستند/ مسئولان از نخبه حمايت عاقلانه و خردمندانه کنند
  به گزارش سايت خبر سراسري به نقل از پايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (چهارشنبه) در ديدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهاي برتر علمي، نخبگان دانشگاهي را در چهار دهه اخير موجب آبروي ايران خواندند و افزودند: همه بويژه مسئولان و مؤثرين در فضاي کشور بايد نخبگان علمي را جزو مهمترين ثروت‌هاي کشور بدانند و از آنها حمايت کنند و نخبگان نيز ظرفيت‌ها و استعدادهاي فردي خود را به سرمايه پيشرفت کشور تبديل کنند.

ايشان با اشاره به افق روشن آينده کشور تأکيد کردند: در چهل و سه سال اخير چندين بار از فروپاشي جمهوري اسلامي حرف زده‌اند اما پايداري و استمرار حرکت انقلاب نشان مي‌دهد اين تحليل غلط و غير واقع‌بينانه است.
رهبر انقلاب با سپاسگزاري عميق از پروردگار به علت تشکيل مجدد جلسه‌ي هميشه شاداب و اميدبخش با نخبگان بعد از سبک شدن مشکل کرونا گفتند: مطالبي که نخبگان مطرح کردند بسيار خوب و پيشنهادها نيز درست و غالباً عملي بود و نشان داد بسياري از مشکلات، مشکلات مديريتي بوده است چرا که راهکارها وجود دارد.
ايشان وزيران حاضر در جلسه را به انتقال و پيگيري پيشنهادهاي نخبگان در هيئت وزيران مأمور کردند و افزودند: بايد با رفتار کريمانه با نخبگان به عنوان ثروت عظيم ملي، در مراقبت از اين ثروت تعيين کننده و افزايش آن، به جدّ تلاش کنيم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، نخبه علمي و دانشگاه را از ارکان مهم پيشرفت کشور  دانستند و افزودند: هر قدر دانشگاه تعطيل و روند فعاليت علمي تخريب و ناقص شود براي دشمن مغتنم است به همين علت نه ديروز و امروز بلکه در مقاطع مختلف براي توقف دانشگاهها تلاش کرده‌اند.
رهبر انقلاب همچنين دانشگاه را از بزرگترين موانع سلطه استکبارخواندند و افزودند: قدرتهاي گردن‌کلفت جهان براي سلطه بر ديگران و عقب نگه داشتن ملتها، از اسلحه، فريب و حتي علم استفاده مي‌کنند بنابراين دانشگاهي که سطح علم کشور را بالا مي‌برد، در حقيقت مانع سلطه دشمن مي‌شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي استعداد طبيعي و هوش سرشار، همت و تلاش و پشتکار، و هدايت و توفيق الهي را عناصر اصلي تبديل يک فرد با هوش به فردي نخبه و ممتاز و برگزيده خواندند و افزودند: البته فراهم بودن زمينه مناسب، عامل مهم به نتيجه رسيدن اين روند است.
ايشان فراهم شدن زمينه نخبه‌پروري با پيروزي انقلاب اسلامي را واقعيتي مسلم و تشکيک‌ناپذير خواندند و افزودند: پس از انقلاب، با توسعه دانشگاهها در اقصي نقاط کشور، ‌افزايش خيره‌کننده تعداد دانشجويان و استادان و ايجاد پرشمار پژوهشگاه و انديشکده، زمينه توسعه علم و نخبه‌پروري فراهم آمده و هدف جمهوري اسلامي يعني گسترش دانشگاه و ارتقاي توانايي علمي به فضل الهي محقق شده است.
رهبر انقلاب با تأکيد بر اينکه دانشگاهيان ما اجازه ندادند کشور محتاج غربي‌ها بماند، گفتند: نخبگان دانشگاهي ما بدون هيچ مبالغه، موجب آبروي ايران هستند و در هر زمينه‌اي دانشمندان ما ورود و تمرکز کردند، تحسين مجامع علمي جهان را برانگيختند بنابراين هم بايد ديگران قدر شما را بدانند هم خودتان، و من نياز بسيار قدردان شما هستم.
ايشان در تشريح گوشه‌هايي از افتخارات نخبگان و دانشمندان کشور،‌ به تحقيقات و دستاوردهاي پژوهشگاه رويان در عرصه هايي همچون سلول‌هاي بنيادي و شبيه‌سازي حيوان زنده، پيشرفت در بيوشيمي، پرتاب و انتقال ماهواره به فضا، دستاوردهاي بنيادي در صنعت هسته‌اي، توليد واکسن‌هاي پيچيده از جمله واکسن کرونا و پيشرفت‌هاي خيره کننده در صنايع موشکي و پهپادي اشاره کردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه انسان‌هاي با هوش که از استعداد و علم خود در جهت ساخت سلاح اتمي و سلاح شيميايي و يا ابزارهاي جاسوسي استفاده کرده‌اند، نخبه نيستند، افزودند: نخبه آن انسان صاحب استعداد و پرتلاش است که از هدايت الهي بهره گرفته است.
ايشان در ادامه موضوع «انتظار از نخبگان» را مطرح کردند و گفتند: از فرد نخبه اين انتظار وجود دارد که ظرفيت شخصي خود را تبديل به ظرفيت ملي کند و توانايي‌هاي خود را در جهت حل مسائل کشور قرار دهد.
رهبر انقلاب اسلامي با گلايه از برخي نخبگان که در ايران رشد مي‌کنند اما ثمره اين رشد را به خارج مي‌برند و برخي اوقات نيز با تبديل شدن به پيچ و مهره‌هاي دشمن ظرفيت خود را در اختيار آن قرار مي‌دهند، افزودند: نخبه بايد در کنار مردم خود بماند البته مهاجرت کردن و درس خواندن نخبه در دانشگاه‌هاي برتر اشکالي ندارد اما بعد از پايان تحصيلات به کشور برگردد و توانايي‌هاي خود را براي پيشرفت کشور به‌کارگيرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأکيد کردند: نخبگان ما بايد در محضر وجدان خود و در محضر خدا، اين مسئله را حل کنند.
ايشان توقع ديگر از نخبگان را «دچار غفلت نشدن» دانستند و گفتند: نخبگان نبايد از توانايي‌هاي خود غفلت نکنند تا تلاش و حرکت آنها متوقف نشود و اسير سرگرمي‌هاي زيان‌بار نشوند.
رهبر انقلاب اسلامي غفلت نکردن از ظرفيت‌هاي عظيم و وسيع کشور را يکي ديگر از الزامات نخبگي برشمردند و افزودند: متأسفانه اکثر نخبگان از ظرفيت‌هاي گسترده کشور مطلع نيستند و يکي از کارهاي مهم معاونت علمي رياست جمهوري آشنا کردن نخبگان جوان با ظرفيت‌ها و کارهاي بزرگ در دست انجام است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: برخي حتي ظرفيت‌هاي بزرگ کشور را انکار مي‌کنند و خواستار جمع‌آوري ظرفيتي همچون صنعت هسته‌اي مي‌شوند و به دروغ مي‌گويند «دنيا امروز از انرژي و صنعت هسته‌اي رويگردان شده است».
ايشان تأکيد کردند: اگر ما صنعت هسته‌اي را در آن زماني که آغاز کرديم، شروع نمي کرديم بايد ۱۰ سال بعد وارد اين موضوع مي‌شديم و بعد از ۳۰ سال نتيجه مي‌گرفتيم.
رهبر انقلاب اسلامي «غفلت از دشمن» را از خطرات پيشِ روي نخبگان دانستند و گفتند: براساس اطلاعات متقن، سرويس‌هاي جاسوسي براي فريب و جذب نخبگان و يا خراب کردن ذهن آنها، در پوشش مراکز علمي، نخبگان را دعوت مي‌کنند و خود را نيز بسيار مؤدب و با هوش جا مي‌زنند تا بتوانند نقشه خود را پيش ببرند.
ايشان در ادامه در خصوص انتظارات از دستگاههاي مسئول در قبال نخبگان خاطرنشان کردند: در يک کلمه انتظار اصلي از دستگاهها، حمايت از نخبگان به صورت عاقلانه، خردمندانه و با توجه به جوانب گوناگون است.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: يکي از موارد حمايت اين است که نخبه‌اي که در داخل درس خوانده و يا از خارج آمده، در اينجا اشتغال متناسب با دانش خود و همچنين امکان تحقيقات و ارتباط با مراکز علمي دنيا را داشته باشد و اين توقع زيادي نيست.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به مهاجرت مجدد برخي از نخبگاني که از خارج برگشته بودند، خطاب به مسئولان گفتند: نبايد بگذاريم نخبگان به واسطه برخي سنگ‌اندازي‌ها يا برخوردهاي نامناسب، از دانشگاه و ادامه فعاليت در کشور، مأيوس شوند و هرچه در اين زمينه خرج کنيم، هزينه نيست بلکه سرمايه گذاري است.
رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر لزوم اصلاح شاخص ارزيابي اساتيد و نخبگان، خاطرنشان کردند: اکنون شاخص ارزيابي اساتيد و نخبگان، تعداد مقالات است در حالي‌که بايد موضوع حل مسئله را شاخص ارتقاء قرار داد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش پاياني سخنانشان به يک موضوع اساسي درباره تحليل صحيح مسائل، تصحيح افق ديد و حرکت بر مبناي آن پرداختند.
ايشان با اشاره به تبليغات مستمر غربي‌ها از ابتداي پيروزي انقلاب تا به امروز مبني بر رو به زوال بودن جمهوري اسلامي گفتند: آنها براي اين ادعا زمان هم تعيين مي‌کردند و هر بار مي‌گفتند يک ماه ديگر، يک سال ديگر يا پنج سال ديگر، کار جمهوري اسلامي تمام است و عده‌اي نيز در داخل از سرِ غفلت يا بدخواهي اين ادعاها را ترويج مي‌کردند.
رهبر انقلاب با اشاره به تيتر يکي از روزنامه‌ها در زمان حيات امام(ره) مبني بر اينکه «نظام در حال فروپاشي است» و پاسخ کوبنده امام که «خودتان در حال فروپاشي هستيد و نظام محکم و مستحکم ايستاده است» افزودند: بعد از رحلت امام در سال ۶۹ عده‌اي که در بين آنها افراد موجّه و با سابقه نيز حضور داشتند در اعلاميه‌اي گفتند «نظام در لبه پرتگاه است».
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأکيد کردند: ما تسليم نشديم و ايستاديم و ان‌شاءالله همچنان خواهيم ايستاد.
ايشان با اشاره به وجود دو نظام تحليلي در اين زمينه گفتند: يک نظام تحليلي معتقد است کار و ايستادگي در مقابل هنجارهاي فراگير جهاني و قدرتهاي برخاسته از اين هنجارها همچون آمريکا، بي‌فايده و موجب از بين رفتن است، اين افراد کساني را هم که تحليل ديگري از واقعيات و جهان دارند، متوهم تصور مي‌کنند.
رهبر انقلاب اسلامي گفتند: اما تحليل دوم و واقع‌بينانه بر اين اساس است که مجموعه واقعيات را، آن هم نه فقط واقعيات خوب بلکه واقعيات بد را با هم مي‌بيند و بر اساس آن حرکت مي‌کند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: هرگز نقاط ضعف را انکار نکرده‌ايم و دراين باره ما بيش از همه در جلسات رمضانيِ مسئولان نظام و در جلسات خصوصي، تذکر داده‌ايم و بارها گفته‌ايم که عقب هستيم.
رهبر انقلاب افزودند: اما واقعيت قابل توجه اين است که جمهوري اسلامي حرکت پر شتابي را که از انتهاي قافله آغاز کرده بود ادامه داده و امروز به نزديکي‌هاي جلوي قافله رسيده است.
ايشان با اشاره به پيشرفت‌هاي درخشان کشور در دانش و مديريتهاي گوناگون، گفتند: ضعف‌هايي وجود دارد و بعضي از مسئولان و دولتها هم کوتاهي‌هايي داشته‌اند اما حرکت عمومي به سمت پيشرفت است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: نگاه کنيد ۴۰ سال يا ۲۰ سال قبل جمهوري اسلامي کجا بود و امروز کجا است با همين مقايسه مي‌توان فهميد کدام تحليل واقع‌بينانه است، تحليل غربگراها يا تحليل انقلاب؟
ايشان جوانان و نخبگان با انگيزه را از بزرگ‌ترين نشانه‌هاي حرکت محکم و رو به جلوي انقلاب دانستند و افزودند: بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب و انبوه دشمني‌ها و تبليغات منفي، وجود نخبگان پر شمار و معتقد به اين راه که با جديت در حال کار و تلاش هستند، بهترين دليل براي صحت تحليل انقلاب از جهان و مسير صحيح پيشرفت است.
در ابتداي اين ديدار ۷ تن از نخبگان جوان به بيان ديدگاهها و نظرات خود پرداختند. آقايان و خانمها:
-    امير محمدزاده لاجوردي – دانشجوي پسا دکترا رشته نرم افزار دانشگاه شريف
-    حميده مجد – برگزيده طرح شهيد احمدي روشن بنياد ملي نخبگان و فعال حوزه معدن
-    جواد شمس الديني – رتبه ۶۵ کنکور در رشته پزشکي و عضو بنياد ملي نخبگان
-    محمد تمنايي – دکتراي تخصصي مهندسي حمل و نقل دانشگاه تربيت مدرس
-    زهرا احتشام – برگزيده طرح شهيد احمدي روشن و دانشجوي استعدادهاي درخشان
-    سيد محمد نويد قريشي – دکتراي تخصصي مهندسي هوا فضا دانشگاه تهران
-    وحيد ضرغامي – دکتراي تخصصي فناوري نانو دانشگاه صنعتي شريف
به بيان اين نکات پرداختند:
-    لزوم تحول در زيرساختهاي اکتشاف و بهره‌برداري از معادن با مشارکت دادن بخش خصوصي ضمن رعايت دغدغه‌هاي محيط زيستي
-    کاهش تعرفه واردات ماشين آلات سنگين مورد نياز بخش توليد که توليد داخلي ندارند
-    ضرورت ارتقاء عدالت آموزشي و برقراري طرحهاي خاص حمايت آموزشي در مناطق محروم
-    انتقاد از افزايش ناگهاني ظرفيت جذب دانشجويان رشته پزشکي بدون آماده‌سازي زيرساختهاي لازم
-    پيشنهاد تشکيل شبکه راهبردي فرابري و ترابري به منظور تکميل زيرساختهاي حمل و نقل و تبديل شدن ايران به قطب حمل و نقل منطقه
-    ضرورت ايجاد همبستگي بين مسئله ارتقاء در آموزش عالي با حل مسائل کشور
-    لزوم تحول در برنامه‌هاي فضايي بخصوص حمايت مالي در مقياس ملي و تقويت همکارهاي بين‌المللي
-    ضرورت سياستگذاري بر رشد شرکتهاي دانش بنيان در بخشهاي داراي تقاضا و بازار و ايجاد جذابيت براي سرمايه‌گذاري هاي سودآور مردمي
در اين ديدار همچنين دکتر دهقاني فيروزآبادي سرپرست معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور، نهضت علمي در کشور را محصول گفتمان‌سازي و پيگيريهاي جدي رهبر انقلاب اسلامي در سالهاي گذشته دانست و با اشاره به لزوم رشد صنايع دانش بنيان به منظور تقويت زنجيره ارزش گفت: ايجاد و احياء صنايع دانش‌بنيان بر مبناي قانون جهش توليد، همکاري با شبکه‌هاي دانش‌بنيان، حمايت از توليد داخلي فناورانه و جلوگيري از واردات غيرضروري در دستور کار دولت است.

افزودن دیدگاه