مصاحبه با دکتر محمد غلامي، مسئول کانون بسيج اساتيد در دانشگاه شهرکرد به مناسبت روز بسيج اساتيد .

کد خبر: 60505 تاریخ انتشار: 1401/03/31
نمایش: 599
اخبار
مصاحبه با دکتر محمد غلامي، مسئول کانون بسيج اساتيد در دانشگاه شهرکرد به مناسبت روز بسيج اساتيد و بررسي برخي ابعاد اين روز و همچنين نقش بسيج اساتيد در دانشگاه ها.
امروز روز بسيج اساتيد است، به همين مناسبت در خدمت دکتر محمد غلامي، مسئول کانون بسيج اساتيد در دانشگاه شهرکرد آمده ايم تا به بررسي برخي ابعاد اين روز عزيز پرداخته و نقش بسيج اساتيد در دانشگاه ها را رصد نماييم. آقاي دکتر ما در خدمت شما هستيم. در صورت امکان خود را معرفي نموده و اهميت اين روز را بيان فرماييد.
با نام و ياد خداوند متعال و خدايي که پيامبران، امامان و اولياي خود را براي رستگاري و هدايت بشريت به سمت کلمه توحيد و مبارزه با شرک آفريد و به نام خداوندي که بالاترين و بهترين مقام هاي معنوي خويش را در دست يافتن به حقيقت شهادت قرار داد. امروز روز 31 خرداد روز بسيج اساتيد است که برگرفته از روز شهادت يک عارف زمانه و شاگرد مکتب حضرت امام، شهيد مصطفي چمران مي باشد که هم از نظر علمي و هم از نظر عرفاني و نظامي و اخلاقي و سياسي يک انسان بي نظير در زمان خود بوده اند. اميدواريم خداوند متعال به همه ما اين توفيق را بدهد که بتوانيم در مسيري که اين بزرگوار و شهداي والا مقام ما گام نهادند، گام نهاده و ختم به خير و عاقبت به شهادت گرديم.
بنده محمد غلامي دانشيار دانشکده علوم رياضي هستم که در سال 1388 در دانشگاه استخدام شده و قبل از آن دوران ليسانس، فوق ليسانس و دکتري خود را به ترتيب در دانشگاه اصفهان، صنعتي شريف و صنعتي اصفهان گذرانده ام. در آن مقاطع شاگرد اول بوده و عضو بنياد نخبگان مي باشم. متولد اصفهان بوده و پدرم يکي از گچ برهاي معروف ايران بود که بيشتر عمر خود را در حرم هاي متبرکه مانند حرم امام رضا، حرم امام خميني، شاه عبدالعزيم و چندين سال در حسينه اي نزديک به حرم آقا اميرالمومنين در نجف اشرف به گچ بري و آينه کاري گذرانده اند و خوشحالم که نان حلال ايشان همواره در سفره ما بود و خداوند را به خاطر اين نعمت بزرگ شاکرم.
1- وظايف و نقش بسيج اساتيد در دانشگاه چيست؟
پاسخ: مطابق با آيين‌نامه مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، برخي از اهداف و وظايف بسيج اساتيد در دانشگاه ها به شرح زير است:
-   تحقق دستورات و رهنمودهاي امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري در دانشگاه ها
-   بسط فرهنگ و تفکر بسيجي در هيأت‌هاي علمي دانشگاه‌ها -  دفاع از ارزش ها و دستاوردهاي انقلاب اسلامي
- کمک به ايجاد زمينه مناسب براي تلاش هاي علمي و پژوهشي - ارتقاي انديشه و توسعه خدمت به کشور در دانشگاه ها - کمک به ارتقاي معرفت و آگاهي ديني و تحقق وحدت حوزه و دانشگاه
- مشارکت در انجام تحقيقات مورد نياز کشور از طريق برقراري ارتباط و همکاري با سازمان‌ها و نهادهاي دولتي، خصوصي و دانشگاهي
2- تاريخچه تشکيل بسيج اساتيد در کشور و استان ما به چه صورت بوده است؟
پاسخ: سازمان بسيج اساتيد که سابقه فعاليت آن را بايد در دوران دفاع مقدس جستجو نمود، در آغاز به صورت تشکل‌هاي خود جوش و به همت اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها و اساتيد متعهد و دورانديش در سراسر کشور قدم به عرصه ظهور نهاد. اين سازمان در بدو ظهور فعاليت خود را به طور مشترک با بسيج دانشجوئي، از طريق تشکيل هسته‌هاي خودجوش پي گرفته و در سال 1377 به دنبال برگزاري همايش بزرگداشت استاد شهيد دکتر مصطفي چمران، در دانشگاه فردوسي مشهد به عنوان نهادهاي فعال و ثمربخش، فعاليت‌هاي جدي خود را رسماً آغاز نمود. بازتاب فعاليت‌هاي بسيج اساتيد در مراکزي چون دانشگاه علم و صنعت تهران و بويژه برگزاري همايش فوق الذکر در دانشگاه فردوسي مشهد، از چنان وسعت و بازدهي برخوردار بود که به زودي شرايط توسعه و ارتقاي اين نهاد ثمربخش را فراهم آورده و به لزوم تشکيل و فعاليت سازمان بسيج اساتيد صحه نهاد. در سال 1378 به موجب تهيه آئين‌نامه مربوطه از انسجام بيشتري برخوردار شد و به تدريج در طول جلسات متعدد کارشناسي، اساسنامه‌اي در خور، توسط اساتيد تدوين گرديد. (سرانجام تلاش‌ها و پيگيري‌هاي اساتيد بسيجي موجب شد تا نيروي مقاومت بسيج طي ابلاغيه‌اي بسيج اساتيد را به عنوان رده‌اي مستقل معرفي نموده و جهت حمايت بيشتر، سازمان بسيج اساتيد را رسماً از بسيج دانشجوئي مستقل نمايد.) در پي ادامه پيگيري‌هاي اساتيد بسيجي در دانشگاه‌ها براي ارتقاي جايگاه بسيج اساتيد؛ شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تاريخ 27/9/1380 آئين‌نامه تشکيل بسيج اساتيد را به تصويب رسانده و در دي ماه همان سال توسط رياست محترم جمهوري، به وزارتخانه مربوطه ابلاغ گرديد.
1- فعاليت هاي گذشته و فعلي بسيج اساتيد به چه صورت بوده است؟
پاسخ: در گذشته کارهاي بسيار خوبي صورت گرفته و بنده واقعا خود را کمتر از اين عزيزان مسئول در دوره هاي قبل ميدانم. در اين دوره هم قطعا ما به حمايت دوستان و استفاده از تجربيات اين عزيزان در دوره هاي قبل احتياج مبرم خواهيم داشت. از زماني که بنده به اين مسئوليت گمارده شدم چندين جلسه سخنراني در خصوص مبحث کرونا و مسائل سياسي داشته ايم و نيز جلساتي به صورت دورهمي با معاونين و مديران دانشگاه در زمينه هاي آموزشي، پژوهشي و فناوري داشته ايم. در ادامه، انشاا... قصد داريم تا با محور قرار دادن مباحث اقتصادي، خانواده، علم و فناوري (شرکت هاي دانش بنيان) و نيز مباحث اخلاقي و فرهنگي در اين حوزه فعاليت هايي را با کمک دوستان داشته باشيم.
2- چگونگي عضوگيري بسيج چگونه مي باشد؟ پاسخ: اينجانب فرم هايي را به همراه مدارک مورد نياز براي عضويت در بسيج اساتيد در اتوماسيون و در گروه واتساپ ارسال کرده ام که دوستان با پرکردن اين فرم ها و تحويل آن به اينجانب يا مستقيما به کانون بسيج اساتيد استان واقع در دانشگاه فني و حرفه اي (کنار دانشگاه پيام نور) مي توانند در بسيج اساتيد عضو شوند.
3- برنامه هاي آينده بسيج اساتيد شامل چه مواردي موارد مي باشد؟ پاسخ: امسال انشاا.. قصد داريم تا به چهار حوزه در دانشگاه توجه جدي داشته باشيم الف. تقويت بنيان خانواده و فرزند آوري ب. توجه به مباحث اقتصادي و بررسي مسائل روز مانند جراحي اقتصادي دولت ج. جهاد تبيين که گفته مقام معظم رهبري است و نقش بسيار کليدي در تبيين مسائل به صورت فردي و اجتماعي دارد. د. شرکت هاي دانش بنيان که اساس شعار امسال در نگاه مقام معظم رهبري بوده است، يعني همان شعار "سال توليد، دانش‌بنيان و اشتغال‌آفرين" . 4- نحوه فعاليت بسيج اساتيد در فضاي مجازي چگونه است؟ پاسخ: يک گروه واتساپي در دانشگاه داريم که مسائل روز و اطلاع رساني ها را از طريق آن انجام ميدهيم و تمامي دوستان علاقمند عضو آن مي باشند.  اگر چه گاهي برخي مباحث چالشي نيز در گروه مطرح و دوستان با سلايق مختلف به نقد و بررسي اين مباحث مي پردازند. همچنين گروه هايي به عنوان بسيج چهارمحال بختياري در گروه سروش و ايتا داريم که کار اطلاع رساني و توليد محتوا در اين گروه ها را عهده دار هستند و بيشتر جنبه اطلاع رساني دارند. به طور مثال برخي همايش هاي برگزارشده در ساير دانشگاه يا موسسات استان يا لينک سخنراني ها مانند سخنراني هاي هفتگي دکتر بسيج مسئول بسيج اساتيد در استان را اطلاع رساني مي کنند. در واتساپ، همچنين گروهي داريم به نام گروه فرهنگي سردار دل ها که تعداد عضوهاي آن بيشتر بوده و در خصوص مسائل روز و بحث هاي چالشي معمولا صحبت هاي داغي مي شود و مي توان با جواب هاي موافقين و مخالفين بيشتر آشنا شد.
1- نقش استاد بسيجي در رفع مشکلات کشور، استان و دانشگاه چيست؟ پاسخ: بسيج يک حرکت مردمي بوده که تحت لواي هيچ گروه سياسي نبوده و تنها در جهت فرمايشات حضرت امام در سابق و مقام معظم رهبري در حال حرکت خواهد کرد. لذا هر جا مشکلاتي براي جامعه يا استان يا دانشگاه احساس شود بسيج ورود خواهد کرد، حال اين مشکلات سياسي باشد، مانند قيام 9 دي، مبارزه فرهنگي با فتنه سبز، اقتصادي باشد مانند تبيين اقتصاد مقاومتي و کمک به محرومين و يا افطار در ماه مبارک رمضان، اجتماعي باشد مانند کنگره شهداي استان، مباحث روان شناختي و فرزندآوري خانواده ها، جنگ سخت در دوران دفاع مقدس و جنگ نرم در دوران پس از آن، دفاع از ارزش هاي انقلاب و اسلام مانند ترويج امر به معروف و نهي از منکر در جامعه و ... همواره در کنار دانشگاه و دانشگاهيان خواهد بود.
2- نقش استاد بسيجي در برقراري ارتباط با صنعت و جامعه چگونه مي باشد؟ پاسخ: يکي از اهداف بسيج اساتيد توجه به نقاط علمي و تلاش براي ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت است که مي تواند در جهت تقويت جايگاه دانشگاه در جامعه و ارتباط موثر براي يافتن شغل مناسب براي فارغ التحصيلان بسيار مفيد واقع شود. در نظر داريم تا با همکاري معاونين و مديران پژوهشي و فناوري اين ارتباط هاي موثر را کشف و براي جامعه دانشگاهي آن را تبيين و ترويج نماييم.
3- ارتباط و تعامل با مسئولين دانشگاه به چه صورت مي باشد؟ پاسخ: مسئول بسيج اساتيد در تمامي جلسات شوراي فرهنگي دانشگاه شرکت مي کند و بر مصوبات فرهنگي دانشگاه نظارت مي کند و حق اظهار نظر دارد. از طرف ديگر نقش يک بازو را در هدايت برنامه هاي فرهنگي کنار دستگاه هاي فرهنگي ديگر مانند نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و مجموعه معاونت فرهنگي دانشگاه دارد. 4- نگاه مسئولين دانشگاه به بسيج اساتيد چگونه بوده است؟ پاسخ: خوشبختانه رييس دانشگاه و مجموعه معاونت ها و مديران، همکاري خوب و سازنده اي را با بسيج اساتيد در جهت برگزاري برنامه ها و رويدادها داشته اند. به عنوان مثال، با اينکه معاون محترم آموزشي دانشگاه و مدير پژوهشي و فناوري جلساتي را در ساعت برگزاري رويداد “دغدغه هاي اساتيد در حوزه هاي آموزشي، پژوهشي و فناوري” که در ماه اخير در سالن شهيد چمران دانشکده علوم توسط بسيج اساتيد برگزار شد در دانشگاه داشتند، جلسات مهم خود را کنسل و در اين جلسات حضور به هم رساندند. همچنين حمايت هاي مادي و معنوي ساير همکاران مشوق ما در حرکت هاي پيش رو بوده است.
5- نقش بسيج اساتيد در مديريت دانشگاه چيست؟ (انتصابات، همکاري ها، ارائه پيشنهادات و ارتباطات) پاسخ: بسيج اساتيد سعي داشته که در جزييات برخي عزل و نصب ها و انتخاب و انتصاب افراد در جايگاه هاي مديريتي دانشگاه دخالتي نداشته باشد چرا که اين مساله را با اهداف بسيج که عدم سياسي کاري در فضاي دانشگاه است مغاير مي بيند، اما به صورت کلي به مسئولين دانشگاه توصيه نموده تا از افراد انقلابي و توانمند در جايگاه هاي مديريتي بهره گرفته شود. در انتخاب شوراي مرکزي بسيج در داخل دانشگاه و نيز در استان، همين اصل سرلوحه انتخاب ها قرار گرفته است. در هر صورت، توصيه به تقوا چه در داخل سازمان و چه در خارج آن، همواره يک اصل در حرکت هاي پيش روي بسيج در تمامي صحنه هاي اجتماعي و سياسي بوده است.
6- زيرمجموعه هاي بسيج اساتيد در استان و دانشگاه شامل چه معاونت ها و مجموعه هايي است؟ ما در بسيج اساتيد در دانشگاه و استان معاونت هايي را داريم که همکار و همراه مسئولين کانون ها در اجراي هر چه بهتر امور بوده اند، به عنوان مثال معاونت هاي آموزشي، پژوهشي، فرهنگي، نيروي انساني، مالي، سياسي و پژوهشکده ها را در دانشگاه داريم و معاونت هايي مانند تربيت و آموزش، پژوهش و فناوري، فرهنگي و اجتماعي، سرمايه انساني و بررسي و گفتمان سازي (سياسي) را در سطح استان و کشور داريم.
7- آيا نکته خاص ديگري داريد که بخواهيد آن را در اينجا اضافه نماييد؟ پاسخ: مقام معظم رهبري بر توسعه سازمان بسيج اساتيد کشور تأکيد نموده و فرموده‌اند: «من توصيه‌ام اين است که هر چه ممکن است مجموعه‌ي اساتيد بسيجي را با همين نام توسعه بدهيد. حالا مجموعه اساتيد مؤمن ما در دانشگاهها هستند. البته مجموعه بسيج منحصراً کساني نيستند که در دانشگاههاي ما از ايمان و انگيزه معنوي برخوردارند. به حمدالله امروز فضاي کشور شاهد اساتيد بسيار فراواني است که داراي ايمانند. اين معناي بسيج است.». در انتها اميدوارم اساتيد انقلابي که در خود انگيزه اي براي پيشرفت و اعتلاي اين انقلاب را دارند فارغ از هر گونه حزب و گروه سياسي و تنها با استيلا به کلمه الله و تبعيت از مقام معظم رهبري ما را در ترويج فرهنگ بسيج و خدمت گذاري با عضويت در کانون بسيج اساتيد و شرکت در جلسات و ياري رساندن بسيج در ابعاد شخصي و اجتماعي ياري رسانند. انشاا.. همه ما عاقبت به خير و ختم به شهادت شويم.

افزودن دیدگاه