برگزاري آيين گراميداشت مقام معلم و تجليل از اساتيد دانشگاه شهرکرد

کد خبر: 60490 تاریخ انتشار: 1401/02/12 11:40:39
نمایش: 626
اخبار
آيين گراميداشت مقام معلم و تجليل از اساتيد دانشگاه شهرکرد برگزار شد.
روز يکشنبه 11 ارديبهشت 1401، آيين گراميداشت مقام معلم و تجليل از اعضاي هيأت علمي بازنشسته، ارتقاء مرتبه علمي يافته، منتخب ايثارگر با حضور دکتر ياسر پيرعلي، سرپرست دانشگاه شهرکرد، حجت‌الاسلام دکترسعيد صفي، مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، و جمعي از اساتيد و کارمندان در سالن شهيد آويني دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

دکتر ياسر پيرعلي ضمن تبريک عيد فطر و روز معلم، ياد و خاطره‌ي معلمان بزرگ تاريخ از جمله معلم بزرگ استاد شهيد مرتضي مطهري، را گرامي داشت و گفت: با توجه به از سرگيري آموزش حضوري در دانشگاه به ويژه در مورد مقاطع کارشناسي، نقش اساتيد در حوزه تربيتي و پرورشي مهم بوده و اساتيد معلمان  دانشگاه هستند و دانشگاه هم ادامه آموزش و پرورش است و در هيچ مقطعي آموزش را بدون تربيت و پرورش نخواهيم داشت.

سرپرست دانشگاه شهرکرد ادامه داد: آموزش مباحث علمي توسط استاد در کلاس درس اتفاق مي افتد اما نحوه صحبت کردن، زبان بدن، نوع پوشش و آراستگي ظاهر همه انتقال دهنده مباحث تربيتي است.

دکتر ياسر پيرعلي با اشاره به اينکه تربيت امري قصديه نيست اضافه کرد: اينگونه نيست که دانش آموز يا دانشجو بگويد من به قصد تربيت به مدرسه يا دانشگاه مي روم يا استاد بگويد قصدم اين است که تربيت کنم، بلکه استاد چه بخواهد و چه نخواهد در هنگام آموزش دروس تخصصي خود، مورد برداشت دانشجو از صحبت، پوشش و زبان بدن قرار مي گيرد و اينچنين تاثير تربيتي دارد و البته اساتيد مي توانند خيرخواهانه مطالبي تربيتي را در کنار مطالب علمي به دانشجويان منتقل کنند

دکتر ياسر پيرعلي با بيان اينکه نهاد خانواده محل اصلي و پايگاه اول تربيت و شکل گيري فطرت انسان است، افزود: بالاتر از خانواده محيط هاي آموزشي قرار داد و دانشگاه هم در ادامه آموزش و پرورش قرار مي گيرد و همان نقش ها را دارد و البته نقش دانشگاه مي تواند مهمتر هم باشد چراکه هم مي تواند نقش مخرب و هم نقش سازنده داشته باشد.

سرپرست دانشگاه شهرکرد اضافه کرد: در محيط آموزشي بايد فطرت خداجوي انسان شکوفا شود و پرورش پيدا کند و بعد شاهد اثرگذاري آن روي محيط شغلي خواهيم بود.

دکتر ياسر پيرعلي با اشاره به فرمايش حضرت امام(ره) که فرمودند دانشگاه کارخانه انسان سازي است، گفت: محيط دانشگاه از اين نظر مهم است که حلقه وصل بين خانواده و جامعه است چراکه دانشجويان بعد از پايان تحصيلاتشان وارد محيط جامعه و کار مي شوند و بحث تربيتي کنار بحث آموزشي بسيار مهم است.

سرپرست دانشگاه شهرکرد افزود: به عنوان اساتيد دانشگاهي بايد حواسمان باشد که در بحث آموزش کم فروشي نکنيم چراکه قطعا کم کاري امروز من به عنوان استاد در رفتار آينده دانشجويان در محيط کار و جامعه تاثيرگذار خواهد بود.

دکتر ياسر پيرعلي بيان کرد: ديدگاه من در اداره دانشگاه شهرکرد اين است که اگر کار را بر اساس فعاليت هاي اداري روزانه انجام دهيم به جايي نخواهيم رسيد و انتظار بنده اين است که روحيه تعاون در دانشگاه تقويت شود و کارها را جهادي و البته در چارچوب قانون، نظم و کارشناسي شده پيش ببريم.

حجت الاسلام دکتر سعيد صفي نيز در سخناني ضمن تبريک روز استاد و تبريک ايام پاياني ماه مبارک رمضان در سخناني گفت: شب و روز عيد رمضان  آثار و برکات فراواني دارد به خصوص براي عزيزاني که از اين ماه بهره برده اند.

مسئول دفتر نهاد نمايندگي رهبري در بخش ديگري از سخنانش گفت:  مقام معظم رهبري فرمودند: تمدن غرب به بن بست رسيده و بايد تمدني بر اساس توحيد و ايمان پايه ريزي کنيم، تمدن‌سازي سخت است اما آنچه به آن سرعت مي بخشد نقطه و  ثقلش دانشگاه  وعلم است.

حجت الاسلام صفي در بخش ديگري از سخنانش گفت:  چند سال پيش رهبر فرمودند: که بايد ۵۰ سال آينده به جايي برسيم که اگر کسي بخواهد به علم روز دست يابد، بايد زبان فارسي ياد بگيرد.  جمهوري اسلامي در ۲۰ سال گذشته به اندازه دويست سال کار کرده است و نقش دانشگاه در قدرت آفريني خيلي مهم است  و دشمنان ايران اسلامي روي دانشگاه حساس و هزينه مي‌کنند تا بتوانند مسير دانشگاه را منحرف کنند و نقش اساتيد در اينجا بسيار مهم است .

مسئول دفتر نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه شهرکرد افزود: حضرت محمد (ص) فرمود،  من معلم مبعوث شدم خداوند متعال بهترين انسان ها را جمع کرده و بهترينشان را به آموزش و تعليم گمارده است.

حجت الاسلام دکتر سعيد صفي گفت:  ما دربعد آموزش وظيفه داريم ولي بعد تربيتي خيلي مهم است. مجموعه عالم يک پرورشگاه است و همه موجودات تحت تربيت پروردگار عالم هستند لذا تکراري ترين اسم خدا در قرآن رب است به معناي معلم و تربيت کننده. قرآن تاکيد دارد، ربويت را به رخ عالم بکشد. قرآن با اشکال مختلف بحث رويت و مربي بودن خدا را به رخ همگان مي کشد.

مسئول دفتر نهاد نمايندگي رهبري گفت:  بايد پژوهش مسئله و نياز محور داشته باشيم تا گره از مشکلات مردم باز کنيم و بتوانيم مشکلات را حل کنيم و نبايد در پژوهش‌هاي خود خام‌فروشي کنيم و بهترين مقالات را اساتيد ما مي نويسند که اين مقالات گاهي در خدمت منافع  دشمنان کشور قرار مي‌گيرد.

در بخش ديگري از اين آيين دکتر حمدالله مشتاقي، معاون آموزشي دانشگاه شهرکرد، خاطرات خود از دوران 33ساله خدمت در دانشگاه شهرکرد را بيان کرد و دکتر محمد ربيعي، عضو هيئت علمي دانشگاه شهرکرد، نيز به به بيان مباحثي در خصوص ايجاد فضاي عاطفي در کلاس در دوران پس از کرونا پرداخت.

گفتني است در پايان اين مراسم از اساتيد بازنشسته، ارتقا مرتبه علمي يافته و منتخب ايثارگر با اهداء لوح تقدير شد.

افزودن دیدگاه