ماموريت ويژه وزارت علوم به دانشگاه‌ها/تشکيل اتاق فکري با حضور نخبگان و مسئولان هر استان براي حل مشکلات

کد خبر: 60487 تاریخ انتشار: 1401/01/20 10:41:18
نمایش: 572
اخبار
معاون حقوقي و امور مجلس وزارت علوم گفت: به دانشگاه‌ها مأموريت داده شده تا در بحث مسائل اجتماعي و دغدغه‌هاي هر استان يک اتاق فکر با حضور نخبگان و فرهيختگان دانشگاهي و مسئولان استان ايجاد کنند و حداقل يکي از مشکلات مهم استان و منطقه را به صورت علمي و ريشه‌اي برطرف کنند.
مرتضي فرخي معاون حقوقي و امور مجلس وزارت علوم تحقيقات و فناوري در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس گفت: با استقرار دولت سيزدهم, بازسازي رويکرد وزارت علوم در حل نظام مسائل جامعه يکي از مهم ترين برنامه هاي پيشنهادي وزير علوم به مجلس شوراي اسلامي، هم راستاي با سياست دولت مردمي در تحول نظام اداري، حضور موثر در متن جامعه و حل مسائل جامعه توسط دانشگاه هاست.

وي گفت: آنچه که امروز ضرورت آن بيش از هر چيزي حس مي‌شود ورود دانشگاهيان و دانش‌آموختگان و نخبگان و همت آنها براي رفع مشکلات و نيازهاي جامعه و مردم است. در همين راستا به دانشگاه‌ها مأموريت داده شد تا در بحث مسائل اجتماعي و دغدغه‌هاي هر استان يک اتاق فکر با حضور نخبگان و فرهيختگان دانشگاهي و مسئولان استان ايجاد کنند و حداقل يکي از مشکلات مهم استان و منطقه را به صورت علمي و ريشه‌اي برطرف کنند.

معاون حقوقي و امور مجلس وزارت علوم خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبري سال ۸۸ در ديدار با اساتيد دانشگاه‌ها مي‌فرمايند: « ما پژوهش را تابع نياز خودمان قرار بدهيم» يا در بيانات معظم له با اساتيد دانشگاه‌ها در سال ۹۱ مي فرمايند: « يکى از کارهايى که بايد در دانشگاه‌ها انجام بگيرد لزوم طرح‌هاى اجرايى براى ايده‌هاى عالى است » که وزارت علوم در همين راستا نظام ايده ها و نيازها (نان) را به منظور اجرايي کردن فرمايشات مقام معظم رهبري  به مرحله اجرا گذاشته و ارتباط حقيقي بين نيازهاي جامعه, صنعت و دانشگاه را اجرايي مي‌کند. به عبارتي اين سامانه‌ ايجاد شده کمک خواهد کرد که هر حوزه و سازمان و حتي شخص حقيقي و حقوقي چه در صنعت و چه در جامعه نياز واقعي خود را در اين سامانه بارگذاري کند و اين نياز پس از بررسي در کميته علمي و دانشگاهي همان منطقه به عنوان مأموريت ارسال خواهد شد تا براي رفع آن اقدام کنند که حتماً مورد حمايت مالي و معنوي وزارت علوم قرار خواهد گرفت.

وي يکي ديگر از رويکردهاي وزارت علوم را ورود مسئولانه دانشگاهيان و پژوهشگاه‌ها و پارک هاي علم و فناوري به حل مسائل جامعه در قالب کمک به ايجاد پارک هاي علمي و فناوري و مراکز رشد و توسعه شرکت هاي دانش‌بنيان به عنوان نقطه عطف شکوفايي جامعه و راه برون‌رفت از مشکلات و تحريم‌ها اعلام کرد و گفت: هرچند برنامه ريزي کمي و کيفي شرکت هاي دانش بنيان به نحوي بايد صورت پذيرد که محصولات اين شرکت ها گره‌اي از مشکلات جامعه باز کند. در واقع وزير علوم ايجاد معاونت نوآوري را با هدف تکميل ضلع سوم وزارت و هدايت پژوهش ها به سمت نوآوري و سازماندهي پارک هاي علم و فناوري و مراکز رشد در راستاي کمک به حل نيازهاي کشور ايجاد کرد و تشکيل اين معاونت کمک به عملياتي کردن بيانات مقام معظم رهبري در ديدار اساتيد و اعضاى هيأت علمى دانشگاه‌هاست.

* تشکيل اتاق‌هاي فکر در دانشگاه‌ها با حضور نمايندگان مجلس

فرخي همچنين از تشکيل اتاق‌هاي فکر در دانشگاه‌ها با حضور نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي در حوزه هاي انتخابيه استان و شهرستان‌هاي مختلف در جهت ورود به مسائل جامعه خبر داد و گفت: بازتاب اين همفکري و هم‌انديشي، ابتدا موجب شناخت کمبودها و سپس حل مسائل و مشکلات دانشگاه و جامعه مي‌شود، اين کار يعني ورود به حل مسائل و مشکلات جامعه، با تکيه بر دانش و پژوهش اثرگذاري آن بيشتر خواهد بود.

وي گفت: استفاده از نظرات و پيشنهادات دانشگاهيان در حل مسائل و مشکلات جامعه با تشکيل اتاق‌هاي فکر ۱۶ گانه در وزارت علوم به عنوان بازوان مشورتي وزير و فعال شدن اين اتاق ها در سال جديد با اولويت فرمان سال يعني "توليد؛ دانش‌بنيان، اشتغال‌آفرين" يکي ديگر از رويکردهاي وزارت علوم در حل مسائل جامعه است که اميدواريم اين رويکردها در وزارت علوم دولت مردمي منجر به حل مشکلات جامعه و حضور دانشگاه در متن نظام مسائل جامعه شود.

افزودن دیدگاه