برگزاري آيين تکريم و معارفه رييس دانشگاه شهرکرد

کد خبر: 60451 تاریخ انتشار: 1400/10/14
نمایش: 423
اخبار
آيين تکريم و معارفه رييس دانشگاه شهرکرد با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري برگزار شد.
روز دوشنبه 13 دي 1400آيين تکريم و معارفه رييس دانشگاه شهرکرد با حضور دکتر محمد علي زلفي گل وزير علوم، تحقيقات و فناوري، غلامعلي حيدري استاندار چهارمحال و بختياري، جمعي از مديران و روساي ادارات استان، جمعي از روساي دانشگاه هاي استان، جمعي از خانواده و فرزندان شهدا و جمعي از اساتيد و کارمندان دانشگاه شهرکرد  برگزار شد.وزير علوم، تحقيات و فناوري ضمن عرض تسليت ايام سوگواري حضرت فاطمه زهرا(س) و سالروز شهادت سردار حاج قاسم سليماني و گراميداشت ياد و خاطره همه شهداي هشت سال دفاع مقدس، مدافع حرم و مدافع سلامت و آرزوي سلامتي و توفيق براي همه هم وطنان عزيز گفت: اميدواريم بيماري کرونا به زودي پايان يابد و شاهد حضور پر شور و شعف دانشجويان در فضاي دانشگاه ها باشيم چراکه دانشجو روح دانشگاه است و دانشگاه با دانشجو معني و مفهوم پيدا مي کند و اميدواريم با همکاري و برنامه ريزي مديران و روساي دانشگاه ها به مرور شاهد حضور دانشجويان در دانشگاه ها باشيم.


دکتر محمدعلي زلفي گل با بيان اينکه امروزه حاکمان و جوامعي که دانش پذير باشند، نجات پيدا مي کنند و جوامع و حاکمان دانش گريز غرق مي شوند، افزود: در اقتصاد امروز و مديريت جامعه جهاني دانش، فناوري و نوآوري حرف اول را مي زند.

دکتر زلفي گل با اشاره به اينکه دو رکن اصلي اقتصاد در جوامع امروز سرمايه و نيروي کار است، ادامه داد: اگر سرمايه و نيروي کار و پشتوانه دانش، فناوري و نوآوري نباشد، اقتصاد آن جامعه در ميدان رقابت حذف خواهد شد.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: جوامع امروز متوجه اين مسئله شده اند که اگر مي خواهند زنده، پايدار و مستقل باقي بمانند بايد اساس کار را علم، فناوري و نوآوري قرار دهند.

دکتر زلفي گل ادامه داد: محصولات توليدي بايد بر مبناي نوآوري و فناوري جديد باشد و چنين محصولاتي مي توانند مبناي توليد ثروت باشد چراکه در رقابت فردي که دست برتر داشته باشد سايرين را از دور خارج مي کند و در اين جوامع دانشگاه ها، اساتيد و دانشجويان نقش منحصر به فردي دارند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: کشور هايي که در دنيا عرض اندام مي کنند و پيشرفته و تعيين کننده هستند قشر معلم، استاد، دانشمند و انديشمند را قدر مي دانند و بر صدر مي نشانند.

دکتر محمد علي زلفي گل با اشاره به اينکه به دست آوردن استقلال، هزينه اي داشت که پرداخت کرده ايم، خاطر نشان کرد: هزينه هاي حفظ استقلال سياسي اين است که در علم و فناوري سرمايه گذاري کنيم و سرآمد باشيم و اگر بخواهيم اين استقلال را براي نسل هاي آينده هم حفظ کنيم ضرورت دارد که مقام معلم و استاد را ارج بگزاريم و اين نگاه يعني دانش پذيري که هم بايد جوامع و هم حاکمان آن را به رسميت بشناسند.

وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري اضافه کرد: در جامعه ما خانواده ها حاضرند تمام هزينه تحصيل فرزندان خود را تامين کنند و اين بدين معني است که جامعه دانش پذير است و قدر معلم، استاد، انديشمند و دانشمند را مي داند، طبيعي است ما سياستمداران هم بايد اينگونه باشد.

دکتر زلفي گل با اشاره به 2هزار و 440 شهيد استان چهارمحال و بختياري گفت: بدانيم در قبال هر صندلي که ما مسئوليت نشستن بر آن را برعهده داريم و شرايطي که براي ما ايجاد شده است، مسئوليم و اگر کوتاهي و سهل انگاري کنيم بايد پاسخگو باشيم.

وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به اينکه خدمت کردن به نسل جوان توفيقي استثنايي است، افزود: بايد خدا را شاکر باشيم که در مقام معلمي و استادي با نسل جوان کشور در ارتباط هستيم و با نسلي سروکار داريم که هرروز کمک مي کند ما عالم تر، کامل تر و عاقل تر شويم و اين توفيقي است که خداوند متعال به ما و ياوران علمي داده است و از خدا بخواهيم ظرفيت اين توفيق را هم به ما بدهد.

دکتر محمد علي زلفي گل تاکيد کرد: همانگونه که دوست ميداريم معلمان و اساتيد با فرزندان ما برخورد کنند، ما هم همانگونه باشيم و همانگونه رفتار کنيم.

وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري افزود: اگرچه اصول کار علم آموزي است ولي رسالت ما تنها اين نيست و بايد رفتار ما هم جنبه تربيتي داشته باشد و بايد شيوه زندگي، اخلاق، ايمان و فرهنگ را هم ياد بدهيم.

دکتر محمد علي زلفي گل با اشاره يه اينکه اگر ما اشتباه خود را بپذيريم، به دانشجو ياد مي دهيم که اشتباه خود را بپذيرد، افزود: دانشگاه در خلق اخلاق جديد، ايمان جديد، معرفت و مروت جديد تاثير گذار است.

وزير علوم اضافه کرد: اگر مي خواهيم در زمينه اخلاق، ادب و ايمان سرمايه گذاري کنيم، بهترين جاي آن وزارت آموزش و پرورش و وزارت خانه هاي متولي علم و دانش هستند.

دکتر محمد علي زلفي گل اظهار داشت: شغل معلمي و استادي خيلي مهم است و همانقدر که اين شغل ها مهم است، دانشگاه هم مهم است و اگر به دنيال پيشرفت علم و کشور هستيم، بهترين جاي سرمايه گذاري، وزارت هاي متولي علم و دانش است.

وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري با طرح اين پرسش که چرا دشمنان نقاط قوت ما را هدف گرفته اند، گفت: دشمن براي تضعيف ما نقاط قوتمان را نشانه گرفته است که از جمله نقاط قوت کشور دانشگاه، قدرت نظامي و نيروي سپاه پاسداران، مقام معظم رهبري و وحدت است که دشمن در تلاش است که اين فرصت هاي ما را تبديل به تهديد کند.

دکتر محمد علي زلفي گل تاکيد کرد: دانشگاه ها براي نظام يک فرصت هستند و بايد قدر آن را بدانيم و بايد سوال و مسئله علمي خود را به دانشگاه ها بسپاريم.

وزير علوم گفت: بايد ارتباط بين نياز، صنعت و جامعه را به صورت سيستمي پيش ببريم و نبود اين سيستم يکي از نواقص موجود بود که در تلاش هستيم آن را رفع کنيم و در اين راستا هم سامانه نظام ايده ها و نياز ها در حال شکل گيري است که تمام نياز هاي صنايع و شرکت ها را جمع کرده، دسته بندي مي کنيم و بعد از آن دانشجويان مي‏توانند رساله و پايان نامه خود را در همين راستا تعريف کنند.

دکتر زلفي گل افزود: يک انتقاد از دانشگاه اين است که چقدر تحقيقات شما با صنعت و نيازهاي جامعه مرتبط است، در اين باره بايد گفت: تحقيقات 3 دسته اند؛ بنيادي، کاربردي و توسعه اي و نمي توان گفت که تحقيقات بنيادي اهميت کمتري دارد بلکه بايد تحقيقات کاربردي بيشتر انجام شود و تحقيقات توسعه اي که از فناوري به توليد محصول مي رسد بيش از پيش مورد توجه قرار بگيرد.

وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري ادامه داد: اين مقالات در اثر سالها تلاش و زحمت دانشمندان و اساتيد ما حاصل شده است و اين پيشرفت علمي باعث افتخار کشور است و نبايد گفته شود چرا اينفدر مقاله داريم بلکه بايد سعي کنيم بخشي از توان خود را در راستاي رفع نياز جامعه به کار ببريم.

دکتر محمد علي زلفي گل گفت: اگر جامعه، سياستمداران و مديران احساس بکنند که بدون دانشگاه هيچ خواهند بود، نگاهشان به دانشگاه تغيير خواهد کرد اگرچه توفيقاتي هم که امروز در حوزه هاي مختلف داريم، محصول دانشگاه و فارغ التحصيلان دانشگاه هستند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در حاشيه آيين تکريم و معارفه سرپرست دانشگاه شهرکرد جمع خبرنگاران نيز اظهار کرد: در لايحه بودجه سال 1401 بودجه دانشگاه‌ها حدود 30 درصد افزايش پيدا کرده است.

دکتر محمد علي زلفي گل با اشاره به اينکه رشد بودجه براي هر دانشگاهي متفاوت است، افزود: اگرچه توقع اين بود که بودجه دانشگاه‌ها بيش از اين افزايش يابد، زماني که همه مقاطع دانشگاه‌ها به طور حضوري پذيراي دانشجويان شدند با مشکل مالي مواجه خواهند شد

وزير علوم، تحقيقات و فناوري ادامه داد: بخش قابل توجهي از آموزش و پژوهش دانشگاه‌ها هم‌اينک حضوري است و دانشجويان کارشناسي ارشد و دکتري براي انجام رساله‌هاي دکتري و پايان‌نامه‌ها ارشد در آزمايشگاه‌ها و کارگاه‌ها حضور دارند، همچنين مقاطع کارشناسي ارشد در بسياري از دانشگاه‌ها که مشکل خوابگاه ندارند حضوري برگزار مي‌شود.

دکتر محمد علي زلفي گل عنوان کرد: عمده‌ترين مشکلي که پيش روي دانشگاه‌ها است به دليل رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي، کمبود خوابگاه است چراکه ظرفيت خوابگاهي بايد چند برابر باشد، تلاش مي‌شود با تزريق دوز دوم و سوم واکسن کرونا به دانشجويان شرايطي ايجاد شود که بتوانيم شاهد حضور آنان در دانشگاه‌ها باشيم.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري افزود : حذف خاصي در دستور کار دانشگاه‌ها نيست و همه دانشگاه‌ها وظايف خود را به خوبي انجام مي‌دهند، اما اگر واحد دانشگاهي وجود داشته باشد که استانداردهاي لازم را به لحاظ فضاي فيزيکي، رفاهي و آموزشي نداشته باشد اين احتمال وجود دارد که ادغام صورت گيرد.

دکتر محمد علي زلفي گل گفت : آمايش و ساماندهي آموزش عالي بحث ديگري است که براي موارد براي بسيار خاص که مرکز آموزشي استانداردهاي لازم را ندارد صورت مي‌گيرد.


سردار غلامعلي حيدري، استاندار چهارمحال و بختياري نيز در سخناني کوتاه گفت: از دکتر سعيد کريمي رييس سابق دانشگاه شهرکرد، که با گام هاي بلند خود در راستاي ارتقاي علمي و ايجاد زيرساخت ها و افزايش تجهيزات دانشگاه تلاش کردند، تشکر ميکنم و به دکتر ياسر پيرعلي، سرپرست دانشگاه شهرکردکه فرزند شهيد و از نخبگان کشور هستند، تبريک مي گويم و اميدوارم بتوانند در عرصه علم و جهاد گام هاي بلندي بردارند.

سرپرست دانشگاه شهرکرد نيز در سخناني ضمن عرض خير مقدم  به مهمانان برنامه و عرض تسليت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سليماني و تشکر از زحمات رييس سابق دانشگاه شهرکرد و همکارانشان، گفت: در اتاق وزير محترم علوم هم عکس حاج قاسم سليماني بود و هم عکس شهيد چمران، در مجلس هم فرمودند من در مباحث علمي و پيشبرد علم به شهيد چمران اقتدا ميکنم و در مديرت جهادي و کار ميداني به شهيد حاج قاسم سليماني، بنده هم با همين روحيه اين راه را ادامه مي دهم.دکتر ياسر پيرعلي با اشاره به هشت سال دوران جنگ تحميلي گفت: اگرچه جنگ تمام شده است ولي ما الان به همان روحيه نياز داريم.
دکتر ياسر پيرعلي افزود: در حال حاضر نياز استان چهارمحال و بختياري ايجاد اشتغال است و ما همان نقش را در دوران دفاع مقدس بايد در يک قالب ديگر ايفا کنيم و اين موضوع را از دانشگاه پيگيري مي کنم و ان شاء الله بتوانيم در کل استان اشاعه دهيم و از طريق اعضاي هيات علمي دانشگاه، مراکز رشد، پارک هاي علم و فناوري بحث مهارت افزايي را پيگيري خواهم کرد.

دکتر  پيرعلي ادامه داد: پيشرفت هاي علمي بسيار خوب است و بايد به سمت فناوري، توليد و کارآفريني ادامه پيدا کند.

سرپرست دانشگاه شهرکرد گفت: ما نمي خواهيم دانشگاه را اداره کنيم و جامعه دانشگاهي و دانشجويان اين را مدنظر داشته باشند که ما قرار است تحول ايجاد کنيم و ايجاد تحول نيازمند ايثار است، يعني بيشتر وقت بگذاريم و ميثاق من هم با همکاران خود کار است و بيشتر از اين که صحبت کنم، عملگرا هستم.

دکتر ياسرپيرعلي با اشاره به سفرهاي استاني رييس جمهور گفت: وقتي رييس جمهور را مي بينيم که هر جايي نياز هست حضور دارند و اينقدر به مردم ارادت دارند و خدمت مي کنند، بنده هم بايد کار جهادي انجام دهم و بايد اين فضا را ارتقا دهم و دانشگاه را در جايگاه بهتري به شخص بعدي منتقل کنم.

سرپرست دانشگاه شهرکرد با بيان اينکه برنامه مديريتي خود را به وزير علوم، تحقيقات و فناوري ارائه داده ام، افزود: حتما اين برنامه در اختيار معاونان دانشگاه قرار خواهد گرفت تا هر برنامه و ايده اي دارند به آن اضافه کنند و بعد روي سايت دانشگاه قرار مي دهيم تا هم اساتيد آن را مورد نقد و بررسي قرار دهند و همين اينکه باعث شود در انجام برنامه ها مطالبه گري اتفاق بيفتد.

دکتر ياسر پيرعلي اظهار داشت: دانشگاه مرجع است و بايد بتواند کمک کننده باشد و جامعه محور است و بايد يک شهرک خلاق شود.

سرپرست دانشگاه شهرکرد تاکيد کرد: تمام واحد هاي دانشگاه بايد بتوانند به دانشگاه اعتبار برگردانند و همه املاک و مستقلات دانشگاه بايد بتواند به دانشگاه کمک کند و دانشگاه بايد قادر باشد خود هزينه هاي خود را تامين کند.

دکتر پيرعلي گفت: خواستار آن هستيم که ساختمان مرکز رشد که قبلا هم در اختيار دانشگاه شهرکرد بوده است، با دستور وزير و پيگيري استاندار به دانشگاه بازگردد.
 

مسئول نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه شهرکرد نيز در ابتداي اين آيين ضمن عرض خير مقدم به وزير علوم، تحقيقات و فناوري و تسليت ايام سوگواري بانوي دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) و سالروز شهادت سردار حاج قاسم سليماني گفت: علم و علم آموزي در دين مبين اسلام از اهميت ويژه اي برخوردار است، چرا که خداوند متعال بهترين انسان هاي خود که پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) هستند را براي اين امر انتخاب کرده است.

حجت الاسلام دکترسعيد صفي با اشاره به اهميت تعليم و تربيت براي انسان با توجه به پيچيدگي هايي که دارد، افزود: دانشگاه براي همه داراي اهميت است، چه براي داخل کشور و چه براي خارج و براي همين است که دشمنان نظام اسلامي روي دانشگاه تکيه دارند و به ويژه براي دانشگاه برنامه دارد.

مسئول نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه شهرکرد با بيان اينکه دانشگاه کانون اقتدار نظام اسلامي است، اظهار داشت: اگر دانشگاه وظيفه و مسئوليتش را به خوبي انجام دهد اقتدار نظام اسلامي تامين است و اگر خدايي ناکرده در انجام مسئوليتي که بر عهده دارد کوتاهي کند، نظام جمهوري اسلامي دچار مشکلات عديده اي خواهد شد.

حجت الاسلام دکترسعيد صفي گفت: در اين مقطع از زمان دانشگاه قطعا وظايف و مسئوليت هاي سنگيني بر عهده دارد، يکي از وظايف اساسي دانشگاه در اين برهه از تاريخ ارتباط با جامعه و رفع نياز هاي جامعه است.

مسئول نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه شهرکرد افزود: متاسفانه اينکه امروز جامعه اسلامي در حوزه اقتصاد با اين مشکلات روبروست به دليل اين است که دانشگاه با صنعت و جامعه فاصله گرفته و ارتباط تنگاتنگي ندارد.

حجت الاسلام دکترسعيد صفي با اشاره به اينکه ريشه جنگ اقتصادي، جنگ علمي و فرهنگي است، ادامه داد: اگر مشکلات صنعت و جامعه به صورت علمي حل شود و نسخه پيچي توسط دانشگاه، متفکران و عالمان دانشگاهي صورت بگيرد قطعا همانگونه که در توانسته ايم حوزه نظامي و در حوزه فضايي و هوايي توفيقاتي داشته باشيم، به جنگ اقتصادي هم فايق خواهيم آمد و مشکلاتمان حل خواهد شد.

مسئول نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه شهرکرد با بيان اهميت دستيابي به مرجعيت علمي گفت: نظام جمهوري اسلامي به اين نقطه رسيده است که در منطقه مرجعيت علمي دارد اما مقام معظم رهبري قله را ديده اند و فرمودند: که در چند سال آينده بايد به جايي برسيم که اگر کسي خواست مطالب نو علمي را پيدا کند، زبان فارسي ياد بگيرد و ما بايد به اين سمت حرکت کنيم.

حجت الاسلام دکترسعيد صفي گفت: با توجه به اينکه سکان دار انقلاب اسلامي امروزر بحث تمدن نوين اسلامي را مطرح مي کند، قطعا دانشگاه بايد در اين مسئله ورود کند و در جهت تحقق تمدن نوين اسلامي کار کند و تمام ارکان دانشگاه خود را مسئول تمدن سازي بداند چراکه مقام معظم رهبري فرمودند هر کس هرجايي هست بايد خود را مسئول تمدن سازي بداند.

مسئول نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه شهرکرد گفت: مسئولين بايد بدانند، همه بايد بدانيم صندلي مسئوليت ما روي درياي خون سه هزار شهيد قرار گرفته است و اين مسئوليت سنگيني است.

حجت الاسلام دکتر سعيدصفي افزود: استقلال دانشگاه مهم است و دانشگاه بايد اول مشکلات خود را حل کند تا بعد بتواند مشکلات جامعه و کشور خود را حل کند و مديريت در دانشگاه بايد مديريتي عالمانه و عاقلانه باشد که الحمدلله تا کنون اينچنين بوده و ان شا لله اينچنين هم خواهد بود.

مسئول دفتر نمايندگي رهبري در دانشگاه شهرکرد در پايان از خدمات صادقانه و ارزشمند دکتر سعيد کريمي تقدير و تشکر کرد و ضمن تبريک به دکتر ياسر پيرعلي سرپرست دانشگاه شهرکرد، براي آنها آرزوي توفيق و سلامتي کرد.
 

رييس سابق دانشگاه شهرکرد نيز در سخناني ضمن عرض تسليت ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و سالروز شهادت سردار حاج قاسم سليماني گفت: از همکاري و همدلي همه کارکنان دانشگاه شهرکرد، مسئولين دستگاه هاي اجرايي و روساي دانشگاه ها در طول دوران مسئوليتم در دانشگاه شهرکرد صميمانه تقدير و تشکر ميکنم.

دکتر سعيد کريمي افزود: پيشرفت هاي حاصل شده در دانشگاه شهرکرد کار يک نفر نبوده است، بلکه نتيجه کار و تلاش همه کارمندان از ابتداي شروع به کار دانشگاه تا کنون بوده است.

دکترسعيد کريمي با اشاره به اقدامات و فعاليت هاي صورت گرفته در دانشگاه شهرکرد دز دوران تصدي رياست دانشگاه شهرکرد افزود: از همه عزيزاني که در اين مدت ما را همراهي و حمايت کردند، تشکر ميکنم و اگر ناخواسته باعث رنجش کسي شدم عذرخواهي ميکنم و براي استاندار چهارمحال و بختياري، دکتر ياسر پيرعلي، سرپرست دانشگاه شهرکرد و تيم همراهشان آرزوي سلامتي و توفيق نمود.

در پايان اين مراسم دکتر ياسر پيرعلي حکم سرپرستي دانشگاه شهرکرد را از وزير علوم تحقيقات و فناوري دريافت نمود. همچنين در اين مراسم دکتر محمد علي زلفي گل، دکتر ياسر پيرعلي و حجت الاسلام دکتر سعيد صفي با اهدا لوح از تلاش ها و خدمات دکتر سعيد کريمي در زمان تصدي رياست دانشگاه شهرکرد تقدير و تشکر نمودند.

 

افزودن دیدگاه