معجزه حضور مردم

کد خبر: 160578 تاریخ انتشار: 1402/12/01 09:40:11
نمایش: 38
اخبار
مروري بر اهميت مشارکت و رقابت در انتخابات بر اساس بيانات رهبر انقلاب اسلامي
معجزه حضور مردم رهبر انقلاب اسلامي در روز دوم دي ماه ۱۴۰۲ در ديدار اقشار مختلف مردم کرمان و خوزستان، انتخابات ۱۱ اسفند را بسيار مهم، تعيين‌‌کننده و زمينه‌ساز تحول خواندند و فرمودند: «بنده چهار خصوصيّت را در اوّل امسال راجع به اين انتخابات به ملّت ايران عرض کردم: اوّلاً مشارکت قوي، ثانياً رقابت واقعي، ثالثاً سلامت به معناي حقيقي کلمه، و رابعاً امنيّت انتخابات.»
گزيده‌اي از بيانات رهبر انقلاب اسلامي پيرامون اهميت مشارکت مردم و رقابت در عرصه انتخابات:
[*]  حفظ عزت کشور وابسته به حضور در انتخابات است
آحاد ملت ما بايد بدانند آنچه بکارند، ميدروند. بعضي ممکن است در رأي‌گيري شرکت نکنند؛ بعد بگويند چرا فلان کار نشد. شما بايد شرکت ميکرديد و آن کسي را که فکر ميکنيد ميتواند اين کار را انجام دهد و ميپسنديد، انتخاب ميکرديد تا آن‌طور که ميخواهيد، بشود. نميشود

[*]  انتخابات سنگر کشور است

حضور شما در پاي صندوقهاي رأي بارز‌ترين مظهر حضور مردمي است و اين پشتوانه‌ي انقلاب و کشور است. اگر حضور مردم ضعيف شود، آن وقت [دشمن] استنتاج مي‌کنند که بين مردم و نظام فاصله افتاده است؛ در اين صورت راه را براي دخالت و سلطه و پنجه انداختنِ دوباره بر کشور هموار مي‌بينند

[*]  معجزه انتخابات در حل مشکلات کشور
 
مشارکت يعني حضور پُرشور مردم در انتخابات. اگر حضور پُرشور مردم در انتخابات باشد، اين وحدت ملّي را نشان ميدهد، اين انگيزه‌ي ملّت ايران را براي حضور در صحنه نشان ميدهد؛ انگيزه‌ي ملّت ايران و وحدت ملّي، قدرت ملّي به وجود مي‌آورد؛ قدرت ملّي موجب امنيّت کشور ميشود؛ وقتي کشور امنيّت پيدا کرد، آن‌وقت علم در آن کشور پيشرفت ميکند، اقتصاد در آن کشور به شکوفايي ميرسد

[*]  مستکبران در مقابل مردم‌سالاري ما درمانده‌اند
در هر برهه‌اي سعي گردانندگان تبليغات خصمانه‌ي استکبار جهاني بر اين بوده است که حضور مردم را کمرنگ کنند؛ انگيزه‌ي مردم را کم کنند؛ همت آن‌ها را، اميد آن‌ها را نسبت به انتخابات از بين ببرند يا کمرنگ کنند. البته به توفيق الهي نتوانسته‌اند. اين نشان‌دهنده‌ي اهميت انتخابات است.
[*]  حضور مردم؛ پشتوانه مجلس
امام بزرگوار، در همه‌ي انتخاباتي که از اول انقلاب تا زمان رحلت آن بزرگوار انجام گرفت، بر حضور مردم تأکيد کردند. واقعاً فرقي نمي‌کند که کانديداي چه گروهي مطرح باشد. فرقي نمي‌کند که فرضاً کدام جناح، غلبه‌ي بر جناح ديگري داشته باشد. فرقي نمي‌کند که کدام نامزد انتخاباتي، فعاليت بيشتري در اين شهر يا حوزه‌ي انتخاباتي دارد و ممکن است حضور مردم، آراي او را بيشتر کند. او کيست و من چه کسي هستم، در اين‌جا مطرح نيست.
[*]  همه در انتخابات شرکت کنند
انتخابات يک فريضه است؛ همه بايد شرکت کنند؛ همه بايد خود را موظف بدانند براي اينکه در انتخابات شرکت کنند. بهانه‌جوئي نبايد بشود. بعضي از حرف‌ها بهانه‌جوئي است. گاهي بهانه‌جوئي حقيقي است.

[*]  بر سر خدمت رقابت کنيد
انتخابات مي‌تواند مايه‌ي اتحاد باشد؛ مي‌تواند تشجيع کننده‌ي به سرعت عمل و پيشرفت باشد؛ با رقابت مثبت. هر گروهي سعي کنند براي خدمتگزاري به اين ملت، سهم متناسب با خودشان را که لايق خودشان مي‌دانند، به دست بياورند.
[*]  رقابت يعني ميدان باز براي مسابقه همه جناحها و نگاه‌ها
رقابت يعني جناحهاي سياسي براي شرکت در انتخابات با هم مسابقه بگذارند؛ گرايشهاي گوناگون سياسي و اقتصادي، در انتخابات با هم مسابقه بگذارند؛ ميدان باز باشد براي مسابقه‌ي جناحهاي سياسي و نگاه‌هاي سياسي و نظرات سياسي، همچنين اقتصادي، همچنين فرهنگي؛ اين معناي رقابت است.
[*]  وجهه‌ کشور را تخريب نکنيد
گروههاي مختلف، جناحهاي مختلف، سياستها و جهتگيريهاي مختلف، در مقابله با دشمن، بايد با هم باشند و کاري نکنند که دشمن سوء استفاده کند. اختلاف سياسي مانعي ندارد؛ اختلاف نظر مانعي ندارد؛ مبارزات انتخاباتي به شکل سالم، مانعي ندارد؛ اما خراب کردن يکديگر، خراب کردن چهره‌ي کشور اشکال دارد.
[*]  انتخابات، بهترين شکل تحول در عين ثبات
اين انتخاباتها يکي از بزرگترين محسّناتش اين است که از رکود جلوگيري ميکند. بهترين شکل ادامه‌ي يک نظام اجتماعي اين است که در عين ثبات، تحول داشته باشد. رکود بد است و ثبات خوب است. ثبات يعني استقرار؛ يعني اين چهارچوب، اين هندسه، در جاي خود محفوظ باشد، مستقر باشد، ريشه‌دار باشد؛ در عين حال در داخل اين چهارچوب، تحولات، مسابقات و رقابتها وجود داشته باشد. اين بهترين شکل است که کشتي نظام در درياهاي طوفاني بتواند بدون دغدغه حرکت کند...
 

افزودن دیدگاه