دانشگاه شهرکرد ميزبان معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده

کد خبر: 150553 تاریخ انتشار: 1402/08/27 08:12:22
نمایش: 111
اخبار
روز پنجشنبه ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۲، نشست دانشگاهيان دانشگاه شهرکرد با انسيه خزعلي معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده با حضور دکتر زهرا حبيبي، مديرکل زنان و خانواده استانداري چهارمحال و بختياري،دکتر عزيزالله مولوي، معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه شهرکرد، دکتر اعظم مختاري، مشاور رييس دانشگاه در امور بانوان، دکتر رضوان صالحي، نماينده مرکز مشاوره دانشگاه و نمايندگاني از تشکل هاي بسيج دانشجويي، جامعه اسلامي، مجمع اسلامي دانشجويان آزاد انديش، انجمن هاي اسلامي دانشجويان، شوراي هماهنگي انجمن هاي علمي و نماينده حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان شهرکرد  و استقبال جمعي از اساتيد و دانشجويان در دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

دکتر انسيه خزعلي با بيان اينکه قدم هاي بسيار خوبي برداشته شده است، گفت: شرکت هاي دانش بنيان توانسته اند حرکت هاي عملياتي را در رفع مشکلات کشور داشته باشند که همين زمينه ساز اشتغال به ويژه براي دانشجويان است.

معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: مسئله کار و تامين شغل اميد آفرين است و باعث مي شود شرايط ديگر زندگي مثل ازدواج و مسکن و ... فراهم شود.

دکتر خزعلي تاکيد کرد: موارد مرتبط با خوابگاه دختران بايد به صورت خاص نگاه شود و مسائل تفريحي، ورزشي، رفاهي و ... که مربوط به سلامت دختران ما هست بايد با جديت و اهتمام فوق العاده ديده شود.

معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده تصريح کرد: وقتي مسئله جمعيت مطرح است، وقتي مسئوليت هاي متفاوت به زن داده مي شود، کار و اشتغال زن هم بايد منعطف باشد و بايد حمايت هاي لازم در مسائل شغلي انجام بگيرد.

دکتر خزعلي با اشاره به صحبت هاي مطرح شده در خصوص بحث عفاف و حجاب و قيمت بالاي چادر گفت: اميدواريم با تسهيلات و پشتيباني هايي که دولت انجام خواهد داد، شاهد اين باشيم که قيمت چادر و حجاب اسلامي وضعيت بهتري پيدا کند.

معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تاکيد رياست جمهوري مبني بر بکارگيري زنان در مسئوليت ها، ادامه داد: در بعضي از وزارت خانه ها شاهد رشد خانم ها هستيم، مثلا در وزارت نيرو رشد مديران ارشد از سي وچند نفر به ۱۱۴ نفر رسيده است که نتيجه و آثار بسيار خوبي را به دنبال داشته است و شاهد افزايش بازده کاري بوده اند که اين نشان دهنده توانمندي بانوان است.

دکتر خزعلي با اشاره به اينکه دوره هاي مهارت افزايي و اشتغال آفريني مورد حمايت قرار مي گيرد، گفت: در طرح کسب و کار پايدار خانواده محور، زنان بدسرپرست يا خودسرپرست را تحت پوشش قرار داده ايم و نتايج بسيار خوبي را هم در استان هاي مختلف گرفته ايم و يکي از بخش هاي اين طرح آموزش دادن افراد است و آموزش ها از تهيه مواد اوليه تا رساندن به بازار توسط  کارآفرينان انجام مي گيرد.

معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکيد بر اينکه زنان و مردان بايد به حقوقشان آشنا باشند، ادامه داد: معمولا خانم ها نسبت به آقايان آموزش هاي بيشتري دريافت مي کنند و يکي از مشکلات خانواده هاي ما اين است که آموزش هاي کمتري براي آقايان گذاشته مي شود. يکي از مصوباتي که دارد اجرايي مي شود آموزش براي سربازان است که در پايان دوره سربازي، آموزش چگونگي رفتار در خانواده، سبک زندگي و جمعيت را آموزش ببينند.بخش زيادي از طلاق ها به علت عدم آموزش آقايان است و البته هر دونفر نياز به آموزش دارند.

دکتر خزعلي در ادامه سخنانش به تدوين آيين نامه ويژه با درنظر گرفتن جنبه هاي مختلف، براي زنان سرپرست خانوار، ايجاد خوابگاه هاي متاهلي براي دانشجويان، روند اجراي قانون جواني جمعيت، مقوله عفاف و حجاب در جامعه، لزوم نگاه ويژه به برنامه هاي فرهنگي و بودجه فرهنگي دانشگاه ها، اختصاص يک درصد از بودجه دانشگاه ها به مباحث بانوان و خانواده و ... اشاره کرد و به پرسش ها و مطالبات مطرح شده توسط دانشجويان پاسخ داد.

دکتر عزيزالله مولوي، معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه شهرکرد نيز در اين نشست ضمن خوش آمدگويي، دانشگاه را مرکز حل مساله ناميد و خاطرنشان کرد: در ارائه راه حل هاي مربوط به مشکلات جامعه اولويت اول با دانشگاه است و از اينکه در سفر استاني، معاون رئيس جمهور به سراغ جامعه علمي و دانشگاهي مي رود ابراز شادماني کرد و به ارائه گزارشي از جمعيت دانشجويي به معاون رييس جمهور پرداخت.

دکتر اعظم مختاري، مشاور رييس دانشگاه در امور بانوان، نيز نياز به تدوين و ارسال دستورالعمل ها و شيوه نامه هاي تفصيلي ذيل قانون جواني جمعيت و خانواده به منظور تضمين وحدت رويه در اجراي عملي قانون با ذکر زمان دقيق الزام به اجرا، نياز به توجه به شخص خانم به عنوان يک همسر و يک مادر در بحث جواني جمعيت و خانواده علاوه بر مشوق هاي ديگري که در قانون براي کل خانواده لحاظ شده است، نياز ويژه به مشوق هاي حمايت از جواني جمعيت در بين بانوان شاغل بالاخص اعضاي هيئت علمي به جهت تلاش جهادگونه براي ايجاد تعادل در ايفاي همزمان نقش هاي متنوع، اعطاي شرايط شغلي منعطف نظير مرخصي استعلاجي به مادر در زمان بيماري فرزند يا کاهش تعداد ساعات کاري مادران براي تمامي بانوان شاغل، ارتقاي جايگاه شغلي مشاورين زنان و خانواده دانشگاه ها به مديريت و اختصاص زيرمجموعه‌ي اجرايي و رديف بودجه مشخص براي فعاليت هاي تحت نظر اين مديران، همچنين مطالبات و دغدغه هاي بانوان دانشگاه شهرکرد را بيان کرد.

دکتر رضوان صالحي، نماينده مرکز مشاوره دانشگاه شهرکرد با بيان اينکه رشد نگران کننده طلاق، فرار دختران، خودکشي و خشونت عليه بانوان به مرز نگراني هاي جدي نزديک شده است، ۴ راهکار:۱- برگزاري پويش چهارمحال و بختياري با عنوان " چهارمحال استان دوستدار خانواده"، ۲- مهرباني و شفقت با دختران نوجوان، بانوان آينده، ۳- روانشناسي بارداري و فرزند آوري و ۴- ارتقاء مهرت هاي اشتغال پذيري بانوان را ارائه داد.

همچنين نمايندگاني از تشکل هاي بسيج دانشجويي، جامعه اسلامي، مجمع اسلامي دانشجويان آزاد انديش، انجمن هاي اسلامي دانشجويان، شوراي هماهنگي انجمن هاي علمي و نماينده حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان شهرکرد به بيان دغدغه ها، مطالبات و پرسش هاي خود پرداختند.

 

افزودن دیدگاه