ديدار اقشار مختلف بانوان در آستانه ميلاد حضرت فاطمه (س) با رهبر انقلاب

کد خبر: 100534 تاریخ انتشار: 1401/10/17 13:47:36
نمایش: 2155
اخبار
رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز چهارشنبه 1401/10/14 در ديدار صدها تن از زنان فرهيخته و فعال در عرصه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و علمي، با تبيين نگاه مترقي و عادلانه اسلام به «زن» در عرصه‌هاي «جنسيتي و انساني – حقوقي و تکاليف – مسئوليت پذيري فردي و خانوادگي- و نقش و تکاليف اجتماعي» ضربات غرب متجدد به زن را اساسي و خائنانه خواندند و تأکيد کردند: زن در نقش همسر، مظهر عشق و آرامش بخشي و در نقش مادر، مانند حق حيات است البته بايد توجه کرد که خانه‌داري به معناي خانه نشيني نيست بلکه به معناي اصالت دادن به خانه، در عين فعاليت در عرصه‌هاي مختلف جامعه است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با ابراز خرسندي فراوان از مفاهيم عالي و برجسته در سخنان شماري از ميهمانان، افزودند: پيشنهاد استفاده از زنان فرهيخته، دانشمند، فرزانه و مجرّب در رده‌هاي گوناگون تصميم سازي و تصميم گيري کشور، موضوع مهمي است که ذهن من را نيز مدتها است مشغول کرده و ان‌شاءالله براي آن راه حلي خواهيم يافت.

رهبر انقلاب اسلامي قبل از تبيين نگاه اسلام به زن در عرصه‌هاي مختلف تأکيد کردند: موضع جمهوري اسلامي در قبال مدعيان رياکار غربي در مقوله زن، مطالبه‌گري و هجوم است زيرا غرب متجدد و فرهنگ منحط غربي در اين زمينه واقعاً مقصر است و در حق حيثيت و کرامت زن، جنايت کرده است که اميدواريم ديدگاههاي اسلام با تبيين و تکرار مناسب از زبان و قلم نخبگان و فرهنگيان زن، حتي در افکار عمومي غرب اثر بگذارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با استناد به آيات قرآن مجيد، تساوي زن و مرد در نگاه انساني و جنسيتي را جزو مسلمات اسلام برشمردند و گفتند: در ارزش‌گذاري اسلامي و انساني، ‌هيچ تفاوتي ميان جنس زن و مرد نيست.

ايشان حقوق و تکاليف زن و مرد در اسلام را متفاوت اما متعادل خواندند و افزودند: تفاوت‌هايي در طبيعت زنانه و مردانه وجود دارد که در مسئوليت پذيري فردي در خانه و اجتماع اثرگذار است و طبعاً زن يا مرد نبايد برخلاف اين طبيعت رفتار کند.
رهبر انقلاب تکاليف زن و مرد در جامعه و مسائل اجتماعي را «وظايفي يکسان اما در نقش ها و شکل هاي متفاوت» برشمردند و افزودند: به عنوان مثال در دفاع مقدس، زنان و مردان هر دو، البته در نقش هاي متفاوت مکلف به دفاع بودند که زنان اگر نه بهتر از مردان، حداقل مثل آنان به اين وظيفه دشوار عمل کردند.

رهبر انقلاب در نوعي جمع‌بندي گفتند: برخلاف نظام عميقاً مردسالار سرمايه‌داري غربي، در اسلام هم زن و هم مرد در مسائلي، برجسته و برخوردار از امتيازات قانوني، فکري، نظري و عملي هستند اما غربي‌ها به دروغ، مردسالاري ذاتي خود را به اسلام نسبت مي دهند.

ايشان با اشاره به مبناي اصلي نظام سرمايه داري يعني برتري سرمايه بر انسان گفتند: در اين ديدگاه هر کسي بتواند بيشتر ثروت اندوزي کند، ارزش ماهوي بيشتري دارد و طبعاً با توجه به خصوصيات مردان در سرمايه اندوزي، نظام سرمايه داري، نظامي مردسالارانه مي شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «عرصه کار» و «نگاه لذت‌جويانه به زن» را دو سوءاستفاده اساسي غرب از زن دانستند و گفتند: هدف اصلي مطرح شدن مسئله آزادي زنان در غرب، کشاندن آنها از خانه به کارخانه بود تا از زنان به عنوان نيروي کار ارزان استفاده شود.

ايشان جنجال آزادي بردگان سياهپوست در جنگ هاي خونين داخلي امريکا در قرن ۱۹ را نمونه ديگري از تقلب و سوءاستفاده نظام سرمايه اي از مضامين ارزشمند دانستند و افزودند: در آن ماجرا نيز سرمايه داران شمال امريکا، سياهپوستان مزارع جنوب را به اسم آزادي به شمال کشيدند و با دستمزدهاي کم آنان را به کار گرفتند.

رهبر انقلاب نگاه لذت‌جويانه را ديگر ضربه اساسي غرب به زن خواندند و گفتند: در اين ماجراي واقعاً غم انگيز، نظام سرمايه‌داري با استفاده از انواع روش‌ها، زن را قانع مي‌کند که منفعت و ارزش او در رفتاري است که جذابيت‌هاي جنسي‌اش را براي مردان کوچه و خيابان، برجسته‌تر و بيشتر کند و اين، بزرگترين ضربه به حيثيت و جايگاه زن است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تلاش زنان غربي براي الگو قرار دادن و اصالت دادن به خواسته هاي مردان را، نتيجه نگاه مردسالارانه نظام سرمايه داري دانستند و تأکيد کردند: برخلاف اين نگاه منحط، پروردگار در قرآن کريم زن را الگوي مردان مي نامد و مي فرمايد زن نوح و زن لوط الگوي مردان و زنان کافرند و زن فرعون و حضرت مريم الگوي همه زنان و مردان مؤمن.

ايشان با اشاره به آمار و واقعياتي که حتي مراکز رسمي کشورهاي غربي اعلام مي کنند، ادعاي غرب درباره دفاع از حقوق زنان را، نهايت وقاحت ناميدند و گفتند: آزادي ادعايي نظام سرمايه داري عين «اسارت و اهانت» به زن است و انسان شرم مي کند از برخي ماجراها در غرب حتي نام ببرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشتباه خواندن نگاهي که آزادي ارتباط زن و مرد در غرب را موجب سير شدن چشم و دل مردان و کاهش مشکلات زنان مي داند، افزودند: همين ارتباطات آزاد، باعث صد برابر شدن حرص و هوس مردان غربي شده است به‌گونه‌اي که خودشان هم مي گويند تعرض به زنان و دختران علاوه بر خيابان و محيط کار و محيط درس، به تشکيلات منظم و آهنين ارتش هم کشيده و روز افزون شده است.

رهبر انقلاب گفتند: تجارت و برده داري جنسي، شکسته شدن همه حد و مرز هاي اخلاقي و عرفي و قانوني کردن مسائلي مانند همجنس‌بازي که در همه اديان الهي حرام است و افتضاحات ديگر، نتايج نگاه و فرهنگ غرب به زن است بنابراين اجتناب شديد از نگاه غربي در مقوله زن، از واجبات عملي است.

رهبر انقلاب با ابراز خرسندي از حضور متکثر زنان دانشمند، فرزانه و مؤمن در کشور، تبيين و افشاي نگاه فاجعه‌آميز غرب به مسئله جنسيت و زن را کاري ضروري خواندند و گفتند: با استفاده از ارتباطات مجازي، نگاه اسلام به مسئله زن و مرد را در قالب گزاره‌هاي کوتاه و گويا و ابتکارهايي مانند هشتگ‌سازي‌، تنظيم و به تشنگان اين حقايق بخصوص در کشورهاي اسلامي عرضه کنيد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنانشان، مسئله خانواده و نقش زن در آن را مورد توجه قرار دادند و گفتند: تشکيل خانواده بر اساس يک قانون عام در آفرينش يعني قانون زوجيت است، اين نگاه در نقطه مقابل تضاد هگلي و مارکسيستي است که مي‌گويد حرکت ناشي از تضاد است چرا که در منطق اسلام، حرکت از جمله ادامه نسل برخاسته از زوجيت و همراهي است که اين نظريه نياز به کار جدي و اساسي دارد.

ايشان علت تعيين ضابطه و قانون براي زوجيت و تشکيل خانواده در اسلام و ساير اديان الهي را جلوگيري از اغتشاش و بي‌قاعدگي دانستند و افزودند: رعايت اين ضوابط موجب سلامت خانواده و جامعه مي‌شود چرا که خانواده سلول تشکيل جامعه است.

رهبر انقلاب در تبيين نقش زن در خانواده، زن را به گلي و عطر خوشبو و هواي تنفس در فضاي خانه تشبيه کردند و گفتند: چنانچه زن در خانه داوطلبانه مايل به انجام کار باشد، اشکالي ندارد اما به تصريح روايات، زن در خانه همچون يک کارگر نيست که ديگران بتوانند او را به انجام کار وادار کنند.

ايشان دو نقش اصلي زن در خانه را نقش مادري و نقش همسري برشمردند و افزودند: زن در نقش همسري مظهر عشق و آرامش براي مرد است که نمونه‌هايي از درخشش اين نقش در کتابهاي شرح حال همسران شهدا برجسته است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در برشمردن خصوصيات نقش مادريِ زن، گفتند: در نقش مادري، زن صاحب حق حيات است چرا که فرزندان خود را متولد مي‌کند و با عشقي بي‌بديل آنها را پرورش مي‌دهد، ضمن اينکه مادران بيش از همه عامل انتقال عناصر هويت ملي و افشاننده بذرهاي ايمان و اخلاق در فرزندان هستند.

رهبر انقلاب، مهمترين و اصلي‌ترين وظيفه زن را دو نقش مادري و همسري، يعني نقش خانه‌داري خواندند اما تأکيد کردند: البته خانه‌داري به معني خانه‌نشيني و پرهيز از تدريس، مجاهدت و فعاليتهاي سياسي و اجتماعي نيست بلکه يعني زن هر کار ديگري که ذيل اصالت خانه‌داري امکان و به آن علاقه داشت، بتواند انجام دهد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه خانواده بدون حضور و احساس تکليف زن قابل اداره شدن نيست و برخي گره‌ها جز با سرانگشت ظريف زن باز نمي‌شود، افزودند: همچنانکه هيچ زني در تقدم حفظ جان فرزندش با فلان کار اداري، ترديد ندارد در اهميت تربيت اخلاقي و ايماني فرزند نيز ترديدي نيست و چنانچه زن ناگزير از انتخاب يکي از دو عرصه باشد، خانواده مهمتر است.

ايشان البته برخي کارهاي اجتماعي را فريضه‌هايي برتر از هر کار ديگري دانستند و گفتند: گاهي اهميت يک فريضه حتي از حفظ جان فرزند، همسر و پدر و مادر هم بالاتر است.

رهبر انقلاب وضعيت خانواده در غرب را متلاشي خواندند و افزودند: اين خطر، صداي اعتراض متفکران خيرخواه و مصلح غربي را نيز بلند کرده است اما سرازيري فروپاشي تدريجي خانواده در غرب به قدري تند است که امکان توقف يا اصلاح آن وجود ندارد.

رهبرانقلاب در بخش ديگري از سخنانشان به مسئله حجاب پرداختند و گفتند: حجاب بي‌ترديد يک ضرورت شرعي و خدشه‌ناپذير است اما اين ضرورت خدشه‌ناپذير نبايد موجب شود کساني که به صورت کامل حجاب را رعايت نمي‌کنند به بي‌ديني يا ضدانقلابي متهم شوند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: چند سال قبل در يکي از سفرهاي استاني و در جمع علماي آن منطقه گفتم که چرا خانمي را که قدري موهايش بيرون و به تعبير رايج بدحجاب و در واقع، ضعيف‌الحجاب است، متهم مي‌کنيد در حالي که در استقبال مردمي شماري از خانم ها چنين حجابي داشتند. اينها زنان و دختران خودمان هستند که در مراسم ديني و انقلابي هم شرکت مي‌کنند.

ايشان با يادآوري تجليل‌هاي سابق خود از حضور زناني با ظواهر مختلف در مراسم‌هاي مناجات و راز و نياز با پروردگار در شبهاي قدر، خاطرنشان کردند: من به آن اشکها حسرت مي‌خوردم و مي‌گويم اي کاش مي‌توانستم مانند آن دختر و زن جوان اشک بريزم.

رهبر انقلاب اسلامي افزودند: ضعف حجاب، کار درستي نيست اما موجب نمي‌شود آن فرد را از دايره دين و انقلاب خارج بدانيم همه ما هم نقص‌هايي داريم که بايد تا حد امکان آنها را برطرف کنيم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خدمات جمهوري اسلامي به زنان را مقوله‌اي مهم و فراموش‌نشدني دانستند و خاطرنشان کردند: پيش از انقلاب، زنان فرزانه، دانشمند و اهل تحقيق انگشت‌شمار بودند اما انقلاب موجب رويش انبوه زنان فرهيخته شد به نحوي که دانشجويان دختر از پسر در برخي سالها پيشي گرفته و تعداد بسيار زيادي از زنان در شاخه‌هاي مختلف علم و فناوري مشغول کار هستند.

ايشان درخشش دختران ايران در ميادين جهاني ورزش را عرصه ديگري از پيشرفت‌هاي پس از انقلاب زنان برشمردند و افزودند: بهترين تبليغ براي حجاب اين است که دختر ورزشکار ما قهرمان مي‌شود و پرچم کشورش را در مقابل دوربين‌هاي بين‌المللي بالا مي برد آن هم در حالي که با حجاب بر روي سکوي قهرماني ايستاده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تلاش‌هاي فراوان در قضاياي اخير عليه حجاب، خاطرنشان کردند: چه کسي در مقابل اين تلاشها و فراخوانها ايستادگي کرد؟ خود زنها بودند که ايستادند، آن‌هم در حالي که بدخواهان اميدشان به همين زن‌هاي اصطلاحاً بدحجاب بود تا کشف حجاب کنند اما زنان اين کار را نکردند و در دهان تبليغ‌کننده‌ها وفرستندگان فراخوان زدند.

ايشان در بيان آخرين نکته با ابراز تأسف از ظلم به زنان در بعضي از خانواده‌ها گفتند: گاهي مردان با تکيه به توان جسمي خود به زنان ظلم مي‌کنند که در اين موارد براي حفظ خانواده قوانين مربوط به خانواده بايد آنچنان محکم و قوي و حامي طرف مظلوم باشد که مرد قادر به ظلم کردن به زن نباشد، البته مواردي نيز وجود دارد که زن ظلم مي‌کند که اندک و محدود است.

پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، ۷ تن از زنان حاضر در اين ديدار، خانم‌ها:
-    عاطفه خادمي؛ پژوهشگر و عضو شوراي فرهنگي و اجتماعي کشور
-    پريچهر جنتي؛ نويسنده و خانه‌دار
-    مريم نقاشان؛ حقوقدان فعال در محاکم قضايي آلمان
-    مهديه‌سادات محور؛ برنده جوايز ملي و بين‌المللي سينماي مستند
-    شهرزاد زاده‌مدرس؛ استاد تمام دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي
-    نگين فراهاني؛ کنشگر حوزه دختران نوجوان
-    سارا طالبي؛ دکتري علوم ارتباطات و طلبه سطح چهار حوزه علميه
به بيان ديدگاههاي خود پرداختند.

لزوم توسعه زيست‌بوم‌هاي تخصصي زنان، حفظ و ترويج الگوهاي مناسب شهري براي توسعه فرهنگ صحيح، توسعه تعاوني‌هاي زنانه، اصلاح نگاه به فرهنگ خانه‌داري در دستگاههاي مختلف بويژه نظام آموزشي کشور، ارائه تصوير روشن از زن ايراني به غرب، لزوم بکارگيري مطلوب زنان موفق در سطوح مديريتي کشور، ضرورت حضور زنان فرهيخته در شوراهاي عالي و نهادهاي مرجع تصميم‌ساز، ضرورت تبيين مزيت نسبي زن تراز جمهوري اسلامي، اصلاح بازنمايي زنان در توليدات رسانه‌اي، ضرورت اصلاح مشوق‌هاي سياست افزايش جمعيت متناسب با نيازهاي واقعي مادران، توسعه امکانات مورد نياز مادران از جمله اتاق‌هاي کودک در دانشگاه‌ها و مراکز عمومي، لزوم تأسيس قرارگاه رسانه‌اي زنان، لزوم احيا و تجهيز بيمارستان‌هاي تخصصي زنان و حمايت از کادر درمان مختص بانوان، ضرورت ساخت و ترويج الگوهاي تراز دخترانه براي نسل نوجوان، زمينه سازي حاکميتي براي فعاليت مجتهدان زن حوزه‌هاي علميه و ضرورت توسعه امر تبليغ در حوزه‌هاي علميه بانوان،
از جمله نکات مطرح شده در سخنان ميهمانان اين ديدار بود.

افزودن دیدگاه